Raport: czego Amerykanie i Brytyjczycy oczekują od sklepów omnichannel

omnichannel sprzedaz wielokanalowa ecommerce

Według badań już 97% Brytyjczyków i Amerykanów kupuje online. Jednak to sklepy stacjonarne są dla nich wciąż podstawowym miejscem robienia zakupów – wynika z raportu opracowanego przez firmę Displaydata, która dostarcza technologie do ekspozycji towarów w sklepach.

“Zacierają się granice między robieniem zakupów w sieci i salonach stacjonarnych. W modelu omnichannel rola tradycyjnych sklepów zmienia się jednak. Ważne, żeby ich właściciele zdawali sobie sprawę, czego oczekują współcześni konsumenci” – powiedział Andrew Dark, prezes Displaydata, komentując wyniki raportu “Reinventing the store shelf edge in the age of omni-channel shopping”.

Cztery zalety kupowania online

Raport wskazuje, że  najczęściej w internecie konsumenci kupują książki, muzykę, gry komputerowe, a także sprzęt elektroniczny. Istnieją cztery główne powody, dla których klienci tak chętnie robią zakupy w sieci:

  1. Dostępność: sklep internetowy jest otwarty 24/7
  2. Cena: konsumenci są zdania, że zakupy w internecie są tańsze
  3. Oferta: szerszy wybór produktów dostępnych online
  4. Wygoda: w internecie łatwiej można znaleźć produkty i porównać ich ceny

Cztery zalety kupowania w sklepach stacjonarnych

Mimo wszystko, klienci wciąż chętnie odwiedzają sklepy stacjonarne. Co więcej, to właśnie w nich kupują najwięcej. Tak robi 83% Amerykanów i 78% Brytyjczyków. Ten trend jest szczególnie widoczny w przypadku artykułów spożywczych, kosmetyków oraz produktów wyposażenia wnętrz. Wśród najważniejszych zalet kupowania w sklepach stacjonarnych klienci wymieniają:

  1. Możliwość obejrzenia i dotknięcia produktów
  2. Natychmiastowy odbiór zakupionych rzeczy
  3. Promocje
  4. Szansę spytania o radę i uzyskania informacji

Cztery zalecenia dla sklepów wielokanałowych

Jednak współcześni klienci zazwyczaj łączą zakupy online i te w sklepach stacjonarnych. Aż 85% respondentów z USA stwierdziło, że przed udaniem się na zakupy robi wywiad w internecie. Dotyczy to także 76% Brytyjczyków. Z drugiej strony istnieje liczne grono konsumentów, którzy traktują zwykłe sklepy niczym salony wystawiennicze (showrooming), a następnie szukają tych produktów w sieci, w bardziej korzystnych cenach.

Biorąc to wszystko pod uwagę, raport wskazuje cztery obszary, na które muszą zwrócić uwagę detaliści prowadzący sklepy stacjonarne, tak aby sprostać wymaganiom współczesnych konsumentów:

  1. Polityka cenowa: prawie połowa respondentów myśli, że ceny online i offline różnią się od siebie
  2. Dostępność: informacja o dostępności danego produktu w salonie powinna być równie czytelna, jak ma to miejsce w e-sklepie
  3. Obsługa: ponad 20% badanych stwierdziło, że ekspedienci mają niewystarczającą wiedzę
  4. Spersonalizowana oferta: dla prawie połowy respondentów ważne jest, żeby promocyjne oferty z internetu były dostępne również w salonach stacjonarnych

W ramach badania przeprowadzonego przez firmę Displaydata ankietom poddanych zostało 2 tys. konsumentów z Wielkiej Brytanii i USA.

 

Reklama

SCF 2017 Spring