IAB: rola internetu w procesie zakupowym produktów branży telekomunikacyjnej

wyszukiwanie produktow online multichannel

Wyniki badania „E-konsumenci (Consumer Journey Online)”, zrealizowanego przez IAB Polska, ukazują zasadniczą rolę internetu w procesie zakupowym produktów i usług z branży telekomunikacyjnej. To podstawowe źródło wiedzy na temat telefonów, akcesoriów i ofert operatorskich.

“Internet i telekomunikacja od zawsze przenikały się wzajemnie i wpływały na swój rozwój. To właśnie branża telekomunikacyjna przyczyniła się do dynamicznego rozwoju internetu, który obecnie stanowi jeden z najważniejszych filarów biznesowych tego sektora. Internet jest dla konsumentów niezbędnym narzędziem służącym do poszukiwania ofert i usług telekomunikacyjnych. Szczególnie, że w ich opinii jest to najbardziej wiarygodne medium, a informacje tam zawarte są najbardziej przydatne w procesie zakupowym” – podkreśla Daniel Cycoń, Senior Account Executive z TechoAd w Grupie Interia, partnera badania.

Profil internetowego klienta

Zdecydowanie częściej po produkty telekomunikacyjne sięgają w internecie mężczyźni. Robi tak aż 67% z badanych mężczyzn. W przypadku kobiet odsetek ten wynosi 33%. Najczęściej robią to ludzie w wieku 25-34 lata. W tym przedziale wiekowym liczba osób kupujących online przewyższa tych, którzy chodzą po te produkty do sklepów stacjonarnych.

iab raport konsumenci internetowi multichannel

Rośnie konwersja zakupów online

Generalnie bardzo dynamicznie rośnie jednak odsetek osób kupujących online. Biorąc pod uwagę wszystkich konsumentów, w ciągu ostatnich 12 miesięcy odsetek osób kupujących produkty telekomunikacyjne w sieci wzrósł aż o 68% i wynosi 37%. Rośnie także grono klientów poszukujących informacji o tych produktach w sieci, a następnie kupujących w sklepach stacjonarnych bądź internetowych. Ten wskaźnik wzrósł o 17% i wynosi 47%.

iab raport internet multichannel

Internet głównym źródłem informacji

W ciągu ostatniego roku ponad połowa respondentów zakupiła jakiś produkt z oferty operatorów komórkowych. 21% badanych kupiła gry albo aplikacje na telefon, a 14% gadżety, dzwonki, lub tapety. Co ciekawe, aż 81% konsumentów uważa również, że to właśnie internet jest najlepszym źródłem informacji na temat produktów z szeroko pojętej kategorii telekomunikacja. Pod tym względem internet zdecydowanie wyprzedził już telewizję i reklamy. W poszukiwaniu informacji internauci najczęściej korzystają z wyszukiwarek (46%), stron internetowych danych marek (42%), sklepów internetowych (33%), a także forów i grup dyskusyjnych (28%).

iab raport internet sprzedaz konsumenci multichannel

Jak wynika z badań IAB/PwC AdEx, w ubiegłym roku środki przeznaczone na reklamę produktów telekomunikacyjnych w internecie stanowiły 7% wszystkich wydatków reklamowych online. To wzrost o 5% rok do roku. Największa część tzw. tortu reklamowego przeznaczona jest na reklamy motoryzacyjne (16%) i finansowe (14%). Na kolejnych miejscach znalazły się handel, media, muzyka i książki.

Metodologicznym punktem wyjścia badania był model „Consumer Decision Journey” stworzony przez McKinsey & Company, który jest modyfikacją klasycznego schematu marketingowego służącego do opisu kondycji marki na poszczególnych etapach procesu zakupowego. Pomiary badawcze zostały zrealizowane przez specjalistyczne instytuty (Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku) za pomocą ankiet emitowanych na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów w wieku 15+

IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne.

 

Reklama

SCF 2017 Spring