Raport: polski rynek e-commerce wzrośnie dwukrotnie do 2019 roku

Rozwój e-commerce w Polsce

Polski rynek handlu internetowego będzie rósł w tempie dwucyfrowym – wynika z raportu „Handel internetowy w Polsce. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce 2014-2019„, opublikowanego przez firmę badawczą PMR.

Jak wynika z szacunków analityków PMR, obecnie wartość polskiego rynku e-commerce wynosi prawie 24 mld zł, czyli 5,7 mld euro. Prognozy dla tego rynku są bardzo obiecujące i mówią o podwojeniu jego wartości w przeciągu pięciu lat. Pod koniec 2014 roku ma osiągnąć wartość ponad 27 mld zł.

Produkty spożywcze najbardziej obiecujące

Najbardziej dynamicznie rozwijającymi się rynkami są handel internetowy odzieżą i obuwiem. W ciągu ostatnich dwóch lat na polskim rynku pojawiły się sklepy internetowe największych obecnych na polskim rynku sieci odzieżowych, takich jak Zara, Reserved, Orsay, C&A oraz obuwniczych: Deichmann, Ecco.

Jednak największą dynamikę obserwujemy na rynku internetowego handlu produktami spożywczymi. W tej kategorii eksperci zaobserwowali dwa wyraźne trendy. Po pierwsze, dużą wartość koszyka: klienci robią od razu duże zakupy, aby zaoszczędzić na transporcie. Po drugie, klienci chętnie kupują przez internet produkty trudno dostępne.

Jedna piąta sprzedaży online

Z roku na rok rośnie liczba osób, które praktycznie codziennie korzystają z internetu w Polsce. Pociąga to za sobą liczbę osób, które kupują produkty przez internet. Dołączając do tego łatwiejsze procesy obsługi zamówienia, większy wybór usług transportowych czy płatniczych otrzymujemy bardzo dynamicznie rosnący rynek handlu internetowego w Polsce. Co więcej, część z segmentów tego rynku jest jeszcze nie w pełni rozwinięta co zarówno pokazuje kierunki rozwoju e-handlu, jak i dalsze możliwości wzrostu tego rynku. Warto także wspomnieć o tym, że w wielu segmentach ten kanał odgrywa już dużą rolę posiadając udział powyżej 5% czy nawet 20%. – komentuje Jarosław Frontczak, Head Retail Analyst w firmie analitycznej PMR.

Na wzrost popularności e-handlu w Polsce ma również wpływ coraz większa popularyzacja smartfonów i tabletów oraz nowe, tanie bądź darmowe, sposoby dostępu do internetu. W Polsce jest ok. 2000 darmowych hotspotów, pojawiła się też opcja korzystania z operatora Aero poprzez sieć GSM. Taki transfer umożliwia wykonywanie podstawowych czynności online, m.in. zawieranie transakcji w sklepach internetowych.

Zrównanie cen online i offline

Jak zauważają analitycy PMR, na wartość rynku e-commerce nie wpływają znacząco negatywne informacje na temat kondycji gospodarki czy konsumpcji indywidualnej. Polskiemu rynkowi e-commerce brakuje jeszcze sporo do nasycenia, dlatego prognozy na najbliższe lata mówią o dwucyfrowym wzroście.

Z drugiej strony, stopniowo spada atrakcyjność zakupów internetowych w związku ze zmniejszającą się różnicą cenową pomiędzy ofertą internetową a stacjonarną. Wzrost dynamiki w najbliższych latach będzie zatem związany z dynamicznym rozwojem sklepów dużych graczy oraz ogólnie prognozowaną lepszą kondycją gospodarki.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring