Poczta Polska: 80% Polaków kupi świąteczne prezenty przez internet

Poczta polska sprzedaż internetowa

Połowa badanych ocenia, że zakupy on-line to najlepszy sposób na robienie zakupów świątecznych. Ponad 80 % Polaków posiadających dostęp do sieci planuje kupić choć część prezentów przez internet, a jedynie 17% wyklucza taką możliwość – wynika  z badań instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia.

„Wyniki badania to potwierdzenie trendu, że dzisiaj klienci oczekują więcej za mniej, z dowolnego miejsca i o każdej porze” – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej. „E-commerce nigdy nie wyprze tradycyjnego biznesu, bo wkrótce to e-commerce będzie tradycyjnym biznesem” – dodaje.

Rosnące zjawisko showroomingu

Wśród najpopularniejszych powodów odwrotu od sklepów stacjonarnych w 2014 roku znajduje się wygoda zakupów przez internet. Polacy kupią w sieci prezenty bo uważają, że tak jest taniej niż w sklepach stacjonarnych (67% wskazań) i mają większy wybór niż w sklepach tradycyjnych (43%).

Badanie potwierdza zaobserwowany od pewnego czasu trend, że Polacy chętnie chodzą najpierw do sklepów stacjonarnych, żeby obejrzeć lub przymierzyć produkty. Potem kupują je w sieci. Robi tak blisko 80% badanych.

Osoby, które jednak wybiorą zakup w sklepach tradycyjnych jako główny powód podają chęć osobistego obejrzenia produktów lub obawy, że towar kupiony on-line może być uszkodzony lub niezgodny z zamówieniem.

Kosmetyki zamawiane online

„Średnio respondenci planują przeznaczyć na zakup prezentów świątecznych w tym roku 500 złotych, a połowa z nich nie więcej niż 400 złotych. Co czwarta osoba planuje kupić prezenty świąteczne za kwotę większą niż 500 złotych”  – mówi Marek Lekki, członek zarządu w ARC Rynek i Opinia.

Wśród najczęściej zamawianych w sieci prezentów znajdą się w tym roku kosmetyki (56%), słodycze (49%), zabawki (45%). Połowa badanych planuje kupić w prezencie dla bliskich książki.

Korzystne ceny przesyłek

Decydując się na zakup prezentów w sieci dokładnie wybieramy dostawcę przesyłki. Wybór Poczty Polskiej na operatora przesyłek świątecznych zadeklarowało ponad 70% badanych. „Badani jako główne przyczyny wskazują na korzystne ceny przesyłek oraz na małą odległość do najbliższej placówki pocztowej. Inni podkreślają swoje pozytywne doświadczenia z narodowym operatorem oraz zaufanie do niego” – wyjaśnia Marek Lekki.

Badanie „Zakup prezentów świątecznych przez Polaków” zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej. Przebadano 508 osób, które planują kupić prezenty świąteczne. Badanie reprezentatywne na populację internautów ze względu na wiek, płeć oraz wielkość miejscowości zamieszkania. Termin realizacji wywiadów: 7 – 12 listopada 2014 r..

Reklama

SCF 2017 Spring