Sklep Electro.pl ukarany przez UOKiK

UOKiK karze sklep internetowy electro.pl

UOKiK nałożył karę na sklep internetowy Electro.pl. Powodem było wprowadzenie klientów w błąd co do czasu trwania promocji w postaci darmowej dostawy.

„Darmowa dostawa jeszcze tylko przez 72h” – to przykład hasła zachęcającego do zakupów w sklepie Electro.pl. W rzeczywistości, darmowa dostawa obowiązywała przez miesiąc. Prezes UOKiK uznał, że spółka Terg – właściciel witryny Electro.pl – wprowadziła w błąd.

Klient wprowadzony w błąd

Postępowanie przeciwko właścicielowi sklepu internetowego electro.pl, spółce Terg, zostało wszczęte w lipcu. Urząd zakwestionował reklamę informującą o darmowej dostawie zamówionego towaru. Promocja miała obowiązywać jedynie przez ograniczony, krótki czas, np: 48 godzin.

W związku z tym, konsument mógł odnieść wrażenie, że taka korzystna oferta może się nie powtórzyć i mógł natychmiast podjąć decyzję o zakupie produktów. Tymczasem, nie była to wyjątkowa okazja dla klienta, dlatego, że po zakończeniu jednej promocji natychmiast rozpoczynała się kolejna, w sumie darmowa dostawa obowiązywała przez ponad miesiąc.

Sklep się odwołuje

Zdaniem UOKiK, Electro.pl powinno rzetelnie informować klientów o rzeczywistym czasie trwania promocji, wówczas mieliby więcej czasu na podjęcie decyzji o zakupie.

Spółka zaniechała stosowania kwestionowanego hasła w grudniu 2013 roku. Jednak ze względu na naruszenie podstawowego prawa konsumentów – do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji – została na nią nałożona kara 349 088 zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka odwołała się do sądu.

Pierwsza kara od miesięcy

Electro.pl jest pierwszym od miesięcy sklepem internetowym ukaranym przez urząd. W lutym tego roku UOKiK ukarał sklep Deichmann kwotą 288 tysięcy złotych, za jeden z zapisów regulaminowych. Zgodnie z nim, sklep nie ponosił odpowiedzialności za zgodność zdjęć produktów na stronie internetowej z ich rzeczywistym wyglądem. Sprzedawca również nie zgodził się ze stanowiskiem urzędu i złożył apelację w sądzie.

Również w lutym UOKiK ukarał spółkę Avans. W regulaminie jej sklepu internetowego znalazł się zapis, zgodnie z którym konsument, który składa reklamacje może żądać w pierwszej kolejności wyłącznie naprawy towaru. Zgodnie z prawem, w takiej sytuacji klient może wybrać między wymianą produktu na nowy a jego naprawą. Prezes UOKiK uznała, że Avans ograniczył prawa konsumentów. Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany regulaminu, dlatego uniknął kary finansowej.

 

Reklama

SCF 2017 Spring