Raport: na świecie młodzież ma dość Facebooka

Facebook wobec innych social mediów

Facebook utrzymuje swoją pozycję najbardziej popularnego serwisu społecznościowego, jednak użytkownicy przyznają, że korzystają z niego rzadziej niż kiedyś – wynika z raportu GWI Social Summary.

Raport sporządzono na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 170 tysięcy użytkowników internetu w 32 krajach. Z badań wynika, że globalnie liderem platform społecznościowych nadal jest Facebook, jednak stoi przed nim sporo wyzwań.

Facebook traci wśród młodych

Połowa jego użytkowników w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii przyznaje, że korzysta z serwisu rzadziej niż kiedyś. Trend ten jest szczególnie widoczny wśród nastolatków. 64% osób w wieku lat 16-19 nie korzysta z  Facebooka tak często jak jeszcze parę lat temu. Jednym z powodów spadku popularności serwisu jest to, że użytkownicy są nim znudzeni (37% ogółu i 50% w grupie wiekowej 16-19) oraz to, że nie wydaje im się tak fajny jak kiedyś (18% / 27%).

Facebook jest jedyną platformą społecznościową, która w 2014 roku zanotowała spadek popularności wśród użytkowników w wieku lat 16-24. Mimo że spadek ten jest niewielki (0,5%), to i tak bije po oczach na tle skokowych wzrostów, które notują inne serwisy. Widać również, że internauci korzystają z Facebooka w sposób mniej aktywny niż przedtem. O 20% mniej osób udostępnia w serwisie zdjęcia, kontaktuje się ze znajomymi etc.

Najwięcej aktywnych użytkowników

Mimo to, Facebook nadal cieszy się globalną popularnością. W Chinach czterech na pięciu użytkowników internetu ma na nim konto. W Ameryce Łacińskiej odsetek ten sięga 93%. Ponadto, połowa użytkowników aktywnie korzysta z Facebooka co najmniej raz w miesiącu. Platforma ta ma więc dwa razy więcej aktywnych użytkowników niż kolejne na liście popularności serwisy, takie jak Twitter, YouTube czy Google+.

Portale, których popularność rośnie z największą dynamiką, to Tumblr i Pinterest. Liczba aktywnych użytkowników tych serwisów wzrosła odpowiednio o 120% i 111% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2014. Na trzecim miejscu plasuje się Instagram, którego popularność wzrosła o 64%.

Social media rosną globalnie

W drugim i trzecim kwartale 2014 roku wszystkie platformy społecznościowe zanotowały wzrosty. Przyczyniły się do tego Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2014, które były jednym z najważniejszych tematów postów i rozmów użytkowników social mediach. Od początku 2014 roku o 14% spadła liczba internautów, którzy nie posiadają konta w żadnym z 35 uwzględnionych przez GWI serwisów. O 26% spadła natomiast liczba tych, którzy nie korzystali aktywnie z żadnej z tych platform.

Tumblr i Instagram przyciągają najmłodszych użytkowników. Więcej niż 70% osób, które mają konta w tych serwisach, jest w wieku między 16 a 34. Z kolei Facebook ma statystycznie najstarszych użytkowników. Jedna czwarta z nich jest w wieku 45+.

Snapchat zyskuje użytkowników mobilnych

Wśród społecznościowych aplikacji mobilnych najszybciej rozwija się Snapchat. Liczba osób, które z niego korzystają wzrosła o 56% od początku 2014 roku. Na drugim miejscu plasuje się facebookowy Messenger (wzrost o 52%), na trzecim natomiast Instagram (47%).

Facebook jest nadal najbardziej rozpowszechnioną mobilną aplikacją społecznościową: na całym świecie korzysta z niej 43% użytkowników internetu. Dominuje również na rynku komunikatorów mobilnych. Jeśli chodzi o popularność, Messenger (27%) odebrał pierwszeństwo aplikacji WahtsApp (25%).

Rynki wschodzące kochają smartfony

Ogółem, ruch na portalach społecznościowych przenosi się na urządzenia mobilne, spada zaś liczba użytkowników, którzy aktywnie korzystają z social media za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów. Obecnie ok. czterech na dziesięciu użytkowników loguje się w serwisach społecznościowych za pomocą social mediów.

Jest to trend szczególnie widoczny wśród młodych internautów: osoby w wieku 16-34 zdecydowanie dominują (52%) w grupie mobilnych użytkowników. Widoczne są też różnice pomiędzy poszczególnymi rejonami świata. W Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej ponad połowa internautów korzysta z platform społecznościowych za pomocą tabletów i smartfonów. W Europie i Ameryce Północnej odsetek ten wynosi 38%.

Rekordzistami są Meksykanie – siedmiu na dziesięciu użytkowników internetu w tym kraju wchodzi na strony społecznościowe z urządzeń mobilnych.

Reklama

SCF 2017 Spring