Sparc Media: personalizacja oferty warunkiem powodzenia w e-commerce

wout vandamme sparc media

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi marketingowych można dotrzeć w internecie do konkretnego klienta i przedstawić mu precyzyjnie dopasowaną ofertę – mówi w rozmowie z Evigo.pl Wout van Damme, prezes Sparc Media.

Sparc Media jest jednym z pionierów wprowadzania na polski rynek rozwiązań programmatic media buying. Z czego bierze się rosnąca popularność tego typu rozwiązań?

Model Real Time Bidding (RTB) swoją popularność zawdzięcza z pewnością możliwości zarządzania całością kampanii marketingowej w jednym miejscu, przy jednoczesnym dostępie do powierzchni reklamowej setek witryn. Jego największą zaletą jest możliwość niezwykle precyzyjnego określenia docelowej grupy klientów. Mówiąc obrazowo, dzięki tej metodzie łatwiej wyłowić klienta na którym nam zależy z bezkresnego oceanu.

Dlatego tworząc kampanie reklamowe nie kierujemy się tym, gdzie wyświetli się dana reklama, tylko do kogo trafi. To zdecydowanie zwiększa jej efektywność. W rezultacie  rośnie także zwrot z inwestycji.

Dotarcie do konsumentów ze spersonalizowaną ofertą to dzisiaj klucz do sukcesu?

Bez wątpienia. Ten trend szczególnie widoczny jest w branży e-commerce. Na szczęście istnieją narzędzia, które znacznie ułatwiają to zadanie. Pierwsze, co przychodzi w takiej sytuacji do głowy, to retargeting. Wiedząc, czego szukali nasi klienci, jakimi produktami byli zainteresowani, jaka jest historia ich zakupów, możemy skierować do nich konkretny przekaz reklamowy.

Retargeting pozwala zaaranżować kolejne sytuacje zakupowe między potencjalnym klientem a właścicielem sklepu internetowego. To naprawdę działa. Klikalność spersonalizowanych banerów reklamowych jest znacznie wyższa, niż tych tradycyjnych.

W jaki sposób zbierane są informacje o klientach?

Mamy obecnie do czynienia z nowym trendem w internecie – DMP, czyli Data Management Platforms. Są to systemy, które zbierają dane o użytkownikach, śledzą, co czytają i na jakich portalach – w ten sposób budują ich profil behawioralny. Na podstawie tego profilu dostarczają informacje do systemów wyświetlających reklamę.

Nie wszyscy są zadowoleni z faktu, że firmy “szpiegują” ich w internecie.

W naszej pracy z pewnością nie mamy do czynienia ze „szpiegowaniem” użytkowników. Niemniej jednak doskonale zdajemy sobie sprawę z konieczności odpowiedzialnego działania i poszanowania wszelkich praw konsumenta. Nadrzędnym celem jest przedstawienie klientom oferty, która trafi w ich gusta
i potrzeby. Warto jednak spojrzeć na to również z drugiej strony, z perspektywy branży internetowej. Coraz więcej usług w sieci jest dostępnych dla konsumentów całkowicie za darmo, a biznes musi na czymś zarabiać. Trzeba znaleźć w tym wszystkim równowagę i wyznaczyć granicę między tym co jest dla klientów akceptowalne, a co nie.

Wielu konsumentów narzeka, że jest zalewanych przez wszelkiego rodzaju reklamy internetowe. Broniąc się przed tym, ignorują większość z nich.

To powszechne zjawisko (tzw. banner blindness) występujące na całym świecie. Dane wskazują, że współczynnik klikalności (CTR – click through rate) dla standardowych bannerów stoi na bardzo niskim poziomie. Z danych rynkowych wynika, że w Polsce wynosi on średnio ok. 0,46%, a wielu krajach jeszcze mniej. Dlatego stale musimy szukać bardziej efektywnych metod dotarcia do klientów.

Wout van Damme CEO Sparc Media

Wout van Damme, CEO Sparc Media

Jakieś konkrety?

Takim przykładem są tzw. rich media. To format reklamowy możliwy do wykorzystania w tradycyjnych kampaniach display, jak również w mobile i social. Można w niej wykorzystać np. materiały video, dzięki czemu odbiorca ma okazję dokładniej poznać markę i wyróżniające ją cechy.

Kolejnym rozwiązaniem jest reklama natywna. Polega ona na emisji przekazu reklamowego powiązanego zarówno z treścią jak i designem strony, dzięki czemu użytkownik odnosi wrażenie, że jest to element spójny witryny, a nie irytująca treść reklamowa.

Na znaczeniu zyskują również media społecznościowe.

Zdecydowanie. Emisja reklam np. na Facebooku daje możliwość targetowania użytkowników o podobnych zachowaniach, lubiących te same fanpage, czy mających podobne zainteresowania. Dzięki wykorzystaniu informacji o innych odbiorcach, którzy już kliknęli w reklamę czy dokonali zakupów, wzrasta szansa na ponowny sukces, czyli konwersję.

Facebook to olbrzymia baza danych. Dzięki facebookowemu Atlasowi będziemy mieli dostęp do niesamowitej ilości danych, co umożliwi precyzyjne sięganie do grupy docelowej.

Rośnie także znaczenie innych portali np. Instagramu, Pinterestu czy Twittera, który tak naprawdę był prekursorem treści sponsorowanych w social media.

A jak wygląda polski rynek reklamy internetowej? Światowe trendy dotarły już nad Wisłę?

Branża e-commerce ma to do siebie, że światowe trendy szybko adaptowane są na innych rynkach. Polska nie jest tu wyjątkiem. Rynek reklamy internetowej rozwija się tutaj dynamicznie, choć do światowych liderów wciąż sporo brakuje. Wystarczy spojrzeć na budżety reklamowe wydawane w internecie. Obecnie w Polsce stanowią one ok. 17-18% wszystkich wydatków ponoszonych przez reklamodawców, w USA jest to ok. 25%, w Wielkiej Brytanii nawet 30%.

Największym plusem marketingu internetowego jest łatwość, z jaką możemy śledzić rezultaty danej kampanii. Firmy wiedzą, na co konkretnie zostały przeznaczone ich pieniądze i jakie są tego efekty. Znacznie ułatwia to optymalizację przekazu marketingowego w przyszłości. Dlatego ta branża będzie się rozwijać.

Czy przedstawiciele jakiś konkretnych branży są szczególnie aktywni w promowaniu się w internecie?

Pod tym względem sytuacja na całym świecie wygląda podobnie. Są to firmy z branży finansowej, motoryzacyjnej, czy telekomunikacyjnej. Wraz z rozwojem wielokanałowości i sprzedaży mobilnej, zainteresowanie promocją w internecie przez innych przedsiębiorców będzie sukcesywnie rosło.

Wout van Damme, prezes Sparc Media. Założył firmę w 2004 w Sydney w Australii i obecnie zajmuje się rozwojem firmy na czterech kontynentach. Jest także CEO Funbox Media Group – spółki matki trzech pozostałych firm – Sparc Media, Ad Sparc (platforma do obsługi kampanii rich mediowych) oraz Future Students (edukacyjna agencja mediowa).

Sparc Media to międzynarodowy dostawca rozwiązań dla marketingu internetowego, od ponad 10 lat specjalizujący się we wdrażaniu kampanii online i zakupie powierzchni reklamowej. Firma jest jednym z globalnych pionierów rozwiązań z zakresu RTB (Real Time Bidding). Do grona jej klientów należą marki takie jak Nivea, Hyundai i Timex.

rozmawiał Łukasz Izakowski

Reklama

SCF 2017 Spring