Raport PwC: polski rynek e-commerce wart 42 mld złotych

PwC raport e-commerce

W Polsce istnieje już ponad 12 tys. sklepów internetowych. W 2013 roku polscy konsumenci wydali w sieci 42 mld złotych. To oznacza, że rynek e-commerce odpowiada za ok. 4% wszystkich zakupów prywatnych dokonywanych w naszym kraju.

Jak wynika z raportu „Wpływ internetu na gospodarkę w Polsce” przygotowanego przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmą badawczą PwC, już za 6 lat zakupy w internecie będą stanowiły ok. 10% wszystkich wydatków ponoszonych przez polskich konsumentów.

Obecnie już połowa internautów kupuje w sieci co najmniej raz w miesiącu, 35% kilka razy w miesiącu, a 10% – kilka razy w tygodniu. Kupują głównie buty i ubrania (42%), rzadko żywność czy chemię, najrzadziej – alkohole i używki.

“Przeciętny Polak, wliczając w to osoby starsze i dzieci, wydaje już – używając tylko myszki i klawiatury – ponad 1000 złotych rocznie” – komentuje Mateusz Walewski, Senior Economist w PwC.

Miliard złotych z m-commerce

Dane E-commerce Europe wskazują, że w 2013 roku odsetek osób kupujących w Polsce za pośrednictwem urządzeń mobilnych wyniósł 3,9%, a obroty oscylowały wokół 1 mld złotych. Użytkownicy coraz częściej korzystają także z mobilnego internetu poszukując i wybierając potrzebne im produkty.

Sklepy tradycyjne coraz częściej stają się jedynie showroomami. W siecie jest po prostu taniej. Co więcej, robiąc zakupy w sieci klient ma również zagwarantowaną bezpośrednią dostawę, albo może odebrać zakupy w wygodnym dla siebie miejscu i terminie dzięki usłudze click and collect.

Sprzedaż przez media społecznościowe

Portale społecznościowe stają się miejscem nie tylko pozwalającym na kontakt ze znajomymi, ale również na obcowanie z markami i produktami, oraz wymienianie opinii na ich temat. Coraz więcej firm wykorzystuje np. YouTube, Facebooka, czy Instagram do promocji swoich towarów i usług.

PwC raport internet polska ecommerce

W tym celu tworzone są specjalne aplikacje e-commerce pozwalające na zwiększenie sprzedaży poprzez social media. Aby zwiększyć swoje szanse na sukces, sieci handlowe korzystają także z nowych technologii i form reklamy oraz koncentrują się na analize aktywności swoich klientów w oparciu o tzw. Biga Data. Automatyzacja działań oraz retargetowanie klientów zyskuje na popularności.

E-commerce wpływa na innowacyjność Polski

Pomimo dynamicznego rozwoju e-commerce w Polsce, wciąż 30% internautów z zakupów w sieci korzysta „bardzo rzadko” lub wcale. Ci, którzy nie kupują, boją się o bezpieczeństwo transakcji lub procedurę reklamacji i zwrotu albo są przywiązani do modelu tradycyjnego i wolą osobisty kontakt ze sprzedawcą i weryfikację produktu przed jego zakupem.

Zdaniem ekspertów to się jednak będzie systematycznie zmieniać i już w 2020 roku 10% wszystkich zakupów dokonywanych będzie w Polsce w sieci. Jakub Gruszczyński, kierownik działu Market Intelligence w spółce GG Network, zwraca jednak uwagą na inny pozytywny aspekt rozwoju e-commerce.

“Aby w całości ocenić wpływ e-commerce na gospodarkę należy zwrócić uwagę również na drugą stronę transakcji, czyli e-sklepy, w tym na powstawanie nowych miejsc pracy dla wykwalifikowanych specjalistów np. z dziedziny IT. Utrzymanie i rozbudowa największych platforrm wymaga wciąż rosnącego wsparcia. Tworzenie specjalistycznej kadry oraz poszukiwanie innowacyjności wpływa na ogólną konkurencyjność polskiej gospodarki” – uważa Jakub Gruszczyński.

Reklama

SCF 2017 Spring