FACT-Finder: pięć sposobów na świąteczny sukces w e-commerce

Fact finder strategia online

Uwaga ludzi związanych z  e-commerce będzie coraz bardziej skupiała się na pytaniu jak zmaksymalizować skuteczność ich działań online w trakcie tegorocznego okresu przedświątecznego.

Pojawia się coraz więcej nowych sklepów i marek działających w sieci i co za tym idzie, wyróżnienie się na ich tle staje się prawdziwym wyzwaniem. Oto pięć kluczowych porad, jakie  sprzedawcy sklepów internetowych powinni wziąć pod uwagę podczas wdrażania swoich świątecznych kampanii.

1. Stwórz strony docelowe

Badania z lutego 2013, wykonane przez „Institut für Handelsforschung Köln” (ośrodek badawczy koncentrujący się na sprzedaży detalicznej), pokazują, że ponad połowa odwiedzających sklep dostrzega istotną wartość dodaną w dostosowanych do potrzeb klienta i wzbudzających u niego emocje prezentacjach produktu.

Poprzez kuszące kreacje produktowe sprzedawcy online mogą wykorzystać szeroki wachlarz możliwości wzbudzania emocji u odwiedzających i dzięki temu wyróżnić się wśród konkurencji. Jest to nie tylko droga do wydłużenia czasu, jaki klienci spędzają w Twoim sklepie, ale również udowodniony sposób zmotywowania ich do dokonania u ciebie zakupu.

Fact finder analiza

Przykład grupowania produktów w e-sklepie

Strony z produktami powiązanymi tematycznie stanowią silne bodźce wizualne, zachęcające do zakupu nie tylko poszukiwanego produktu, ale również produktów o wyższej wartości lub tych z zupełnie innej kategorii.

Na przykład stworzenie stron docelowych z pomysłami na prezenty dla różnych członków rodziny, różnymi dekoracjami stylizowanymi w duchu Bożego Narodzenia lub składnikami i przepisami na świąteczny obiad, daje sprzedawcy detalicznemu możliwość łączenia różnych ofert na wiele atrakcyjnych i skutecznych sposobów. Grupowanie rzeczy razem pod hasłem „Boże Narodzenie” może stanowić prostą drogę do generowania znaczącej sprzedaży dodatkowej.

2. Przygotuj kampanie doradcze

Dobry sprzedawca decyduje o sukcesie sklepu stacjonarnego. Jak można przenieść tę zaletę w świat online? Odpowiedź na to pytanie jest dziś w rzeczywistości stosunkowo prosta: tworząc kampanię doradczą. Istnieją skuteczne ankiety online, które zadają dokładnie te same pytania, jakie realny sprzedawca w lokalnym sklepie zadałby, pomagając znaleźć idealny prezent – mogą dotyczyć wszystkiego, od osobistych preferencji do pytania o cenę czy też osobę, dla której prezent ma być przeznaczony. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi są wyświetlane odpowiednie produkty.

To wygodne rozwiązanie, które pomaga twojemu klientowi w znalezieniu właściwego produktu bez większego wysiłku. W przeciwieństwie do innych narzędzi e-commerce, Kampania Doradcza jest w stanie przekierować klienta bezpośrednio, pozostawiając go jednak w komfortowej sytuacji podejmowania niewymuszonej decyzji zakupowej. Stanowi to niewątpliwie silny atut każdego sklepu internetowego, który oferuje tę dodatkową usługę.

3. Inwestuj w marketing danych produktu

Wszystko, co ludzie widzą i czego doświadczają w cyfrowych kanałach sprzedaży, jest generowane na podstawie danych produktów. Jakość tych danych jest więc kluczowa dla sukcesu w e-commerce. Ponadto lepsze dane mogą przynieść więcej odwiedzających. Reklamy produktów Google (PLA) i Reklamy Google wymagają ustrukturyzowanych danych: niski udział w wyświetleniach może oznaczać, że nie licytujesz wystarczająco wysoko, ale także, że masz słabe źródło danych, co skutkuje gorszym pozycjonowaniem w Reklamach Google.

Fact finder ecommerce

PLA sklepu Marc O’Polo

Dzisiejsi klienci chcą mieć szeroki wybór i jednocześnie być w stanie szybko znaleźć to, czego poszukują. Oznacza to, że podobnie jak w punktach sprzedaży detalicznej, produkty w sklepach internetowych muszą być ułożone w kategoriach tematycznych.

Ponadto operatorzy sklepu muszą być w stanie szybko dostosować swoją ofertę do bieżących wymagań marketingowych z wykorzystaniem wirtualnych kategorii – które mogą być tworzone na podstawie produktów posiadających różne cechy (atrybuty produktów). Na przykład: każdy element z atrybutem „różowy” może być umieszczony poprzez stworzenie odpowiedniej reguły w wirtualnej kategorii „księżniczka”. Nie istnieją żadne ograniczenia dla kreatywności handlowej.

4. Trafne podpowiedzi zwiększają konwersję

Konsumenci są coraz bardziej przyzwyczajeni do sugerowanych wyników na rozwijanym menu, pojawiającym się w trakcie wyszukiwania. Ale by być jak najbardziej skuteczną z punktu widzenia sprzedawcy, funkcja rozwijanych podpowiedzi musi być odporna na błędy, tak by nawet w sytuacji, gdy użytkownik pomyli pisownię lub nazwę produktu, rozwijane menu i tak zaproponowało mu najpopularniejsze wyszukiwania.

Jest to szczególnie ważne, gdy obsługujesz rodziców kupujących prezenty dla swoich dzieci – takie jak książki czy gry komputerowe – gdyż mogą nie znać dokładnie właściwej nazwy produktu.

Poprzez wyświetlanie linków do odpowiednich kategorii już w polu podpowiedzi, można zapewnić szybki dostęp do swojej oferty i zwiększenie ruchu na stronach docelowych, na których najbardziej Ci zależy. A jeśli zasugerujesz bestsellery lub produkty reklamowane, możesz jeszcze bardziej zwiększyć prawdopodobieństwo ich zakupu.

Ponadto sam sposób, w jaki prezentowane są wyszukiwane informacje, może mieć ogromny wpływ na sprzedaż. W zależności od rodzaju i wielkości sprzedawanego produktu, możliwości zobaczenia opinii w formie listy lub siatki, z lub bez zdjęcia oraz od możliwości zmiany liczby wyników przedstawionych na stronie, różne będzie końcowe zadowolenie użytkownika wyszukiwarki oraz jego dalsze zachowanie.

5. Searchadising generuje sprzedaż

Wyszukiwarki sklepów internetowych oferują wiele sposobów zwiększenia sprzedaży, na przykład przez system rekomendacji. Podejście „Jeśli podoba Ci się ten produkt, zobacz również” i „Klienci, którzy to kupili, kupili także” może być potężnym narzędziem w przedświątecznym okresie, kiedy klienci w naturalny sposób poszukują wielu różnych produktów do kupienia.

Fact finder badanie

Wyszukiwanie w sklepie Esprit

Doświadczenie pokazuje, że kupujący online nie postrzegają dodatkowych ofert jako czegoś negatywnego, ale jako użyteczną usługę, pod warunkiem, że wyświetlane produkty są ściśle związane z tymi, które ich bezpośrednio zainteresowały.

Ludzie, którzy kupują notebooka nie muszą tracić czasu na szukanie odpowiedniej myszki lub pokrowca, ponieważ wyświetlają się one bezpośrednio pod produktem jako rekomendacje. W ten sposób stosowany searchandising – jak wiadomo – jest nadal potężnym narzędziem z wachlarza możliwości sprzedażowych.

I na koniec – bardzo kreatywnie można wykorzystać braki w wynikach wyszukiwania, których to sprzedawcy często nie biorą nawet pod uwagę. Przestrzeń ta może być skutecznie użyta do promowania produktów, prezentacji najlepiej sprzedawanych, listy najpopularniejszych lub nawet rekomendacji idealnej oferty prezentowej. Chodzi o to, aby nie tracić możliwości zaoferowania konsumentom innych pomysłów i alternatyw.

Caroline Hey jest ekspertem ds. rozwoju biznesu międzynarodowego w firmie FACT-Finder.

Reklama

SCF 2017 Spring