Deloitte: 66% Polaków używa smartfona do zakupów

deloitte e-handel

Polacy chętnie dzielą się swoimi opiniami zakupowymi w social mediach, a w poszukiwaniu prezentów coraz częściej korzystają ze sklepów internetowych  – wynika z raportu firmy Delloite.

W tym roku aż 41% osób będzie szukało inspiracji w sieci. W podziale na wiek – częściej robią to ludzie młodzi, a uwzględniając płeć – częściej mężczyźni niż kobiety.

Sprzedaż omnichannel

Jednak, gdy już dochodzi do zakupu, wciąż w Polsce wygrywają sklepy tradycyjne, które wybiera 60% z nas. Jak wynika z corocznego badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2014” zakupy on-line wybieramy wówczas, gdy zamierzamy podarować najbliższym filmy oraz płyty z muzyką, sprzęt elektroniczny i gry komputerowe. Podobny trend widoczny jest także w innych krajach europejskich. Z roku na rok systematycznie rośnie grupa badanych, która deklaruje, że zakupów dokonuje także za pomocą smartfona.

Deloitte jak znajdujemy i gdzie kupujemy prezenty

 

Internet stał się dla Polaków kopalnią pomysłów na świąteczne prezenty. Od 2012 roku systematycznie wzrasta liczba osób szukających w sieci inspiracji, jakie upominki kupić najbliższym na Boże Narodzenie. Dwa lata temu zadeklarowało tak 29% osób, obecnie jest to już 41% Najczęściej dotyczy to ludzi młodych w wieku 18-24 lat, spośród których taką odpowiedź wybrało aż 50%. Niemal po równo w ten sposób prezentów szukają mężczyźni (42%) oraz kobiety (40%).

W celu porównania jakości produktu i jego ceny, konsumenci decydują się w przeważającej części na jeden z dwóch kanałów – tradycyjny lub internetowy. Jeszcze dwa lata temu dużo więcej osób wybierało porównywanie w systemie dwukanałowym (2014 r. – 40%, 2012 r. – 57%). Internet jako jedyne źródło porównywania cen i poszukiwania informacji o promocjach wykorzystuje 31%. osób.

Galerie handlowe na czele

„Jednak, gdy już podejmiemy decyzję o zakupie, to wybieramy sklepy tradycyjne. Taką odpowiedź zadeklarowało 60% badanych. Konsumenci chcą bowiem na żywo zobaczyć, dotknąć i wypróbować produkty oraz uzyskać porady sprzedawcy na ich temat. Pozostała grupa 40% respondentów wybrała Internet” – wyjaśnia Magdalena Jończak, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

Deloitte raport ecommerce

Ankietowani byli również pytani o udział prezentowych zakupów przez internet w ogólnych wydatkach na upominki. W Polsce wyniósł on 38% Pod tym względem lepsi od nas okazali się jedynie Brytyjczycy (51%) i Niemcy (45%). Najgorzej pod tym względem wypadli Portugalczycy (11%) i Belgowie (15%).

Decydując się na zakup prezentów w tradycyjnych sklepach, najczęściej wybieramy galerie handlowe (32%) oraz supermarkety i hipermarkety (30%). Spada natomiast zainteresowanie sklepami specjalistycznymi (17%., spadek w ciągu roku o pięć punktów procentowych).

Showrooming po polsku

Sklep internetowy wybieramy wówczas, gdy zamierzamy podarować najbliższym filmy (46%) oraz płyty z muzyką (46%), sprzęt elektroniczny (44%) i gry komputerowe (43%). Podobny trend utrzymuje się w innych krajach europejskich. Wyjątkiem jest sprzęt elektroniczny, który Europejczycy, kupują przede wszystkim w tradycyjnych sklepach. Z kolei zakup żywności przez internet zyskał w Polsce jedynie 13% zwolenników, a produktów związanych z urodą i zdrowiem 27%.

Tylko 15% Polaków zapytanych czy zdarza się im oglądać prezenty w tradycyjnych sklepach, a potem kupować je w internecie, odpowiedziało, że nigdy tego nie robią. Aż 54% ankietowanych zadeklarowało, że robi tak „czasem”, a jedna czwarta, że „często”.

Z internetowej wyszukiwarki oraz internetowej porównywarki korzysta aż 9 na 10 ankietowanych Polaków. Pod tym względem wypadamy nieco lepiej niż reszta ankietowanych krajów. Ponad połowa Polaków potrzebnych informacji szuka także w mediach społecznościowych (reszta krajów 47%).

Potencjał m-commerce

W tym roku respondentów zapytano także czy swoich smartfonów używają lub zamierzają używać w celach zakupowych. Na pierwsze pytanie twierdzącej odpowiedzi udzieliło 25% (o sześć punktów procentowych więcej niż rok wcześniej), a na drugie 66% Polaków.

„Polska wraz z Portugalią, Ukrainą, Rosją i Grecją znalazła się w grupie krajów, w których różnice pomiędzy tymi dwiema odpowiedziami sięgają ponad 25%, a to oznacza, że m-commerce w tych państwach ma jeszcze ogromny potencjał rozwoju. Badanie pokazało, że najbardziej dojrzałe rynki pod tym względem to Wielka Brytania, Niemcy, Szwajcaria i Luksemburg” – mówi Jakub Rosiecki, Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Jak wynika z badania, Polacy chętnie dzielą się swoimi zakupowymi spostrzeżeniami w social media. Aż 66% z nas zamieszcza swoje opinie i rekomendacje na temat produktu, a 52% informacje na temat ceny. W mediach społecznościowych swoimi opiniami częściej dzielą się mężczyźni niż kobiety:

  • komentarz o produkcie/rekomendacja: 69% mężczyźni vs 63% kobiety,
  • opinia o produkcie: 61% mężczyźni vs 52% kobiety,
  • opinia/rada o cenach: 62% mężczyźni vs 42% kobiety,
  • opinia o wyprzedażach/promocjach: 57% vs 43% kobiety

Reklama

SCF 2017 Spring