Raport idealo: w m-commerce Polska w ogonie Europy

Zakupy mobilne ecommerce polska

Ponad połowa polskich sklepów nie oferuje jeszcze możliwości zakupów mobilnych – wynika z badań przeprowadzonych przez porównywarkę cen idealo.pl.

Przyszłość handlu internetowego jest mobilna. Już ponad 85 milionów Europejczyków korzysta ze swojego tabletu lub smartfona do przeglądania stron internetowych i zakupów w sieci. To wciąż rosnąca tendencja.

Wśród przebadanych przez idealo.pl krajów, najbardziej rozwinięte pod względem m-commerce okazały się Niemcy i Wielka Brytania. Na tym tle Polska ma jeszcze wiele do nadgonienia.

Brytyjczycy liderami w m-commerce

Najwięcej możliwości zakupów mobilnych oferują sprzedawcy z Wielkiej Brytanii: 86% z nich posiada mobilną wersję swojej strony internetowej i/lub aplikację zakupową. W kwestii zakupów za pośrednictwem urządzeń przenośnych prym wiodą przy tym nie tylko tamtejsze sklepy, lecz także brytyjscy konsumenci, którzy przynoszą aż 40% europejskich wpływów z handlu mobilnego.

Ponad połowa polskich sklepów nie oferuje możliwości zakupów mobilnych. Tym samym sprzedawcy znad Wisły plasują się na samym końcu zestawienia zbadanych europejskich krajów tuż przed Włochami (50% sklepów internetowych z wprowadzonymi rozwiązaniami mobilnymi) i Niemcami (68%).

Nieznacznie częściej niż po stronę mobilną polskie sklepy sięgają po responsywny design swoich witryn. Jedynie 10% polskich sklepów posiada aplikację zakupową. W większości krajów sprzedawcy decydują się najczęściej na jedno z rozwiązań mobilnych.

idealo raport mcommercePodczas gdy Niemcy oferują swoim klientom pełen pakiet możliwości zakupów na urządzeniach przenośnych, w 74% francuskich sklepów decyduje się najczęściej albo na stronę mobilną, albo na aplikację.

Responsywny design wciąż rzadkością

Większość zbadanych przez idealo europejskich sklepów stawia na stworzone przez siebie strony mobilne. Wciąż niewielu sprzedawców decyduje się na implementację responsywnego designu. Na prowadzenie wysuwa się pod tym względem ponownie Wielka Brytania (80%). Kolejne miejsce zajmują Niemcy z 64%, zaś w środku zestawienia znajdują się sklepy hiszpańskie (60%) i francuskie (52%).

Polska z zaledwie 46% plasuje się na końcu zestawienia przed Włochami, w których połowa z przebadanych sklepów wprowadza rozwiązania mające na celu dopasowanie ich witryn do ekranów urządzeń mobilnych.

iOS popularniejszy od Androida

We wszystkich zbadanych przez idealo europejskich sklepach internetowych aplikacja zakupowa spotykana jest rzadziej niż zoptymalizowana dla urządzeń mobilnych wersja strony internetowej. Dzieje się tak mimo faktu, że to właśnie aplikacje – ze względu na ich popularność wśród posiadaczy smartfonów – mają bardzo duży potencjał przyciągający klientów.

idealo raport aplikacje mobilneAplikację będącą uzupełnieniem strony internetowej sklepu najczęściej, bo w 56% przypadków, znaleźć można w sklepach internetowych we Francji. Na kolejnych miejscach plasują się Wielka Brytania (52%) oraz Niemcy (50%). Zestawienie sklepów oferujących aplikację na iOS i Android ponownie zamykają Włochy z 25% oraz Polska, w której oprogramowanie zakupowe dla urządzeń przenośnych oferuje jedynie 10% sklepów.

We Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Hiszpanii posiadacze urządzeń przenośnych Apple mają nieznacznie więcej możliwości dokonywania zakupów za pomocą wyposażonych w system operacyjny iOS iPhone’ów lub iPadów.

W badaniach analizie poddanych zostały najpopularniejsze sklepy internetowe współpracujące z idealo w Polsce, Niemczech, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Łącznie w badaniach wzięło udział 300 sklepów internetowych.

Reklama

SCF 2017 Spring