Raport IAB: internet kluczowy dla sprzedawców mebli

Meble sprzedaż internetowa

Internet jest najważniejszym kanałem marketingowym dla sprzedawców artykułów wyposażenia domowego oraz najważniejszym źródłem informacji o tego typu produktach – wynika z raportu opublikowanego przez IAB Polska.

Internet stanowi źródło informacji dla 76% klientów kupujących produkty wyposażenia domu, a wiedza pozyskana online jest dla nich bardziej wiarygodna niż ta pochodząca z prasy czy telewizji. Bardziej niż źródłom z sieci klienci ufają wyłączne swoim znajomym oraz fachowcom. Takie wnioski zawarte są w piątej części raportu „E-konsumenci. Consumer journey online”, opublikowanej przez IAB Polska.

Content marketing w e-commerce

„Oznacza to, że marki z tej branży nie mogą zapominać o działaniach content marketingowych i aktywności w mediach społecznościowych. Z drugiej strony należy podkreślić, że tradycyjne formy reklamy internetowej również są w tym obszarze bardzo skuteczne. Internauci zapytani o to, z jakiego typu reklamy online dowiadują się o produktach wyposażenia domu, najczęściej wymieniali banery graficzne na stronach www” – pisze w komentarzu do raportu Anna Pogoda z Goldbach Audience. Reklamy sprzętu domowego, mebli i artykułów dekoracyjnych stanowią 3% rynku reklamy online. Dynamika wzrostu rok do roku wynosi 17%.

Anna Pogoda podkreśla, że w branży tej mamy do czynienia ze zjawiskiem odwróconego showroomingu. Klienci chętnie szukają w sieci informacji o produktach, ale tylko 37% z nich decyduje się kupować artykuły wnętrzarskie przez internet. W porównaniu z innymi branżami jest to odsetek niewielki.

Profil kupujących online

Statystycznie, wśród tych, którzy kupują online produkty z kategorii „dom”, 55% stanowią kobiety, a 45% mężczyźni. Najbardziej liczbą grupą (44%) są osoby w wieku lat od 25 do 34. 28% z kolei jest w wieku od 35 do 44 lat.

Mimo, że odsetek osób, które kupują online jest niewielki, dynamika wzrostu każe przypuszczać, że nastąpi szybki wzrost. Wśród osób kupujących online lub offline, w 2013 roku 16% kupiło produkty wnętrzarskie online, w 2014 natomiast już 28%. Oznacza to, że nastąpił wzrost o 79%. Spośród wszystkich internautów produkty wnętrzarskie w sieci kupiło 9%, tutaj dynamika wzrostu wynosiła 42% (w porównaniu z 6% w 2013 roku).

Źródła wiedzy o produktach

Proszeni o określenie, skąd czerpią informacje o produkcie, klienci najczęściej zaznaczali internet. Na drugim miejscu (53%) wymieniali reklamę, a na trzecim (50%) telewizję. 47% osób czerpie wiedzę od znajomych i rodziny, 43% z prasy drukowanej, a 23% z radia.

Konsumenci poszukują wiedzy o produktach w sklepach internetowych (59%), w wyszukiwarkach (49%), na stronach internetowych marek, usług i produktów (40%), na aukcjach internetowych (35%), w porównywarkach cen, na portalach internetowych (25%), na forach i grupach dyskusyjnych (18%), specjalistycznych serwisach (18%), blogach (14%) oraz serwisach społecznościowych (12%).

Wśród typów reklam internetowych, z których kupujący czerpią wiedzę o produktach w kategorii dom, dominują reklamy graficzne na stronach www (32%), reklamy w mailach (27%), wyskakujące okienka (27%), linki w wyszukiwarkach (19%), reklamy w postaci filmów (16%), serwisy społecznościwe (16%), linki w treści artykułów (12%) oraz reklamy w aplikacjach (9%).

Reklama

SCF 2017 Spring