Startup Jet.com: innowacyjny model działałalności e-commerce

Startup Jet.co chce konkurować z Amazonem

Marc Lore, były prezes wykupionej przez Amazon firmy Quidsi, chce podkopać rynkową pozycję amerykańskiego giganta e-commerce, wprowadzając na rynek startup Jet.com.

Nowe przedsięwzięcie ma być, zgodnie z zapowiedziami jego twórcy, „całkowicie nowym modelem biznesowym, niespotykanym dotąd w e-handlu”. Założyciel portalu Jet ma już spore doświadczenie w konkurowaniu z Amazonem. Zanim firma Quidsi została wykupiona przez firmę Jeffa Bezosa, przez jakiś czas skutecznie z nią konkurowała za pośrednictwem popularnej platformy Diapers.com.

Internetowe Costco

Jak informuje Bloomberg, model biznesowy startupu Jet.com porównywany jest do tego, w którym działa amerykańska sieć handlowa Costco. Jak zapowiada Marc Lore, Jet.com ma zrewolucjonizować model klubu zakupowego. Jego działanie ma się opierać na zasadzie „dla przyjaciół i rodziny” oraz wykorzystywać marketing szeptany.

Projekt uruchomiony zostanie jeszcze w styczniu 2015 roku, a pierwsze zapisy przyjmowane będą 20 lutego. Klienci znajdą w ofercie produkty z wielu kategorii, od ubrań i książek, po elektronikę, sprzęt sportowy czy artykuły dla dzieci. Po 90-dniowym darmowym okresie próbnym, klienci Jet będą musieli zapłacić 49,99 dolarów za roczny dostęp do serwisu. W zamian otrzymają ofertę, w której produkty będą o 10-15% tańsze niż gdziekolwiek indziej w sieci.

Zakupowy klub online

Podobnie jak Costco, Jet chce zarabiać właśnie na wpłatach od członków klubu. Wszelkie inne wpływy będą przeznaczane na maksymalne obniżenie cen. Podobnie jak eBay czy Alibaba, serwis będzie początkowo funkcjonował jako platforma sprzedażowa, pośrednicząc między sprzedawcami a klientami.

Jednym ze sposobów obniżenia cen ma być poszukiwanie jak najbardziej ergonomicznego sposobu dostawy produktów. Wbrew powszechnemu trendowi do przyspieszania dostaw, Jet.com chce zachęcać klientów do cierpliwości, dzięki czemu będzie mógł zorganizować dostawę jak najmniejszym kosztem.

Najpierw baza klientów

Marc Lore zamierza pozyskać na swój projekt kapitał w wysokości 600 milionów dolarów. Do tej pory w startup, który nie działa jeszcze na rynku, zainwestowano 80 milionów dolarów. Większość funduszy (550 milionów dolarów) będzie w ciągu najbliższych pięciu lat inwestowana w działania marketingowe.

Ich celem będzie jak najszybsze pozyskanie bazy klientów, ponieważ to właśnie efekt skali ma decydować o sukcesie platformy. Ma ona przede wszystkim przyciągnąć sprzedawców. Jet chce bowiem posiadać bazę ofertową zbliżoną do Amazona i wypowiedzieć gigantowi wojnę cenową.

Wcześniej to właśnie Amazon konkurował cenowo z należącą do Marca Lore platformą Diapers.com. Próbując wyeliminować mniejszą firmę z rynku, Amazon oferował znaczne zniżki na artykuły dziecięce.

W efekcie, w 2010 roku Amazon przejął całą firmę Quidsi i jej platformy: Diapers.com, Soap.com i Wag.com. Marc Lowe czasowo przeszedł do Amazona, lecz teraz odszedł, by założyć konkurencyjną firmę. Znalazło w niej zatrudnienie 30 osób, z czego część to byli pracownicy Quidsi.

Reklama

SCF 2017 Spring