AXA: sprzedaż wielokanałowa odbije się na rynku nieruchomości

alan patterson prelegent SCF

Wielkość sprzedaży wielokanałowej  rośnie z każdym miesiącem. Jak ten wzrost wpłynie na rynek nieruchomości handlowych przewiduje Alan Patterson, Dyrektor Działu Badań I Strategii w AXA Real Estate, gość najbliższej edycji Sopping Center Forum.

Według badań największy wzrost dynamiki sprzedaży jest obserwowany w kanale m-commerce. Rośnie też sprzedaż z wykorzystaniem komputerów stacjonarnych. Detaliści, bez względu na oferowany asortyment, starają się usprawnić model wielokanałowy, tak by ścieżka zakupowa była jak najbardziej prosta. A to oznacza nieuchronne zamiany na rynku nieruchomości.

Rozwój omnichannel

Jak zauważa Alan Patterson zdecydowana większość obiektów wybudowano z myślą wyłącznie o sprzedaży tradycyjnej. Tymczasem nowej rzeczywistości potrzeba innych lokalizacji, inaczej skonfigurowanych – na przykład takich z których niemal przez całą dobę będzie można wysyłać paczki wprost pod drzwi klienta.

„Esencją sprzedaży wielokanałowej jest elastyczność oraz umiejętność czerpania z przychodów na różne sposoby. Omnichannel będzie się rozwijać wraz z rozwojem świadomości klientów, a to nieuchronnie wiąże się ze stosowaniem nowych technologii” – tłumaczy Patterson.

Axa retail real estate

Alan Patterson

„Sklepy stacjonarne mają niewątpliwe zalety, jak choćby stosunkową elastyczność modelu zarządzania. Powierzchnia handlowa może być na przykład łatwo podzielona na mniejsze obszary. Tak jest szczególnie w centrach handlowych, gdzie właściciel/zarządca ma znacznie większą kontrolę nad przestrzenią” – dodaje Patterson i podsumowuje: – „Przewiduję, że wymagania co do wielkości przestrzeni detalicznych u niektórych sprzedawców się zmniejszy. Sklepy coraz częściej będą punktami odbioru towarów zamówionych online”.

Nowe warunki handlu

Firma AXA Real Estate ma w swoim portfolio ma ponad 50 bilionów euro aktywów na całym świecie. „Dla detalistów, optymalną strategią jest zmaksymalizowanie łącznych przychodów i zysków. Dla nas najważniejszy jest rozwój aktywności w sklepach. Zasadniczo podstawą działalności będzie sprzedaż, ale już wkrótce równie istotne stanie się organizowanie punktów odbioru w systemie click & collect, punktów zwrotu towarów zamawianych online oraz przestrzenie wystawowe dla webroomingu.

Pytany o rozwój nieruchomości handlowych w porównaniu do innych nieruchomości komercyjnych, Patterson odpowiada: „Jesteśmy dość ostrożni jeśli chodzi o sektor detaliczny. Zwłaszcza w porównaniu do biur czy obiektów logistycznych i przemysłowych. Ale handel detaliczny, jako sektor, nadal ma olbrzymie perspektywy. Jestem pewien, że detaliści będą się  sprawnie rozwijać w zmieniającym się środowisku oferując nie tylko produkty ale i coraz lepsze usługi, które z czasem staną się znaczącą częścią ich oferty.”

„Ale są też sprzedawcy, których mogą dotknąć poważniejsze problemy. Dotyczy to szczególnie podmiotów, które oferują produkty, które bardzo łatwo można kupić przez internet. W tej części rynku konkurencja sklepów stacjonarnych i tych online będzie coraz bardziej zażarta, a to nieuchronnie prowadzi do spadku marż handlowych” – dodaje.

Sprzedaż wielokanałowa

Jeśli chodzi o trendy w sprzedaży wielokanałowej na rok 2015, Patterson wymienia rosnącą sprzedaż internetową oraz zwiększone wykorzystanie technologii przez konsumentów. Uważa przy tym, że technologia pomaga w dostarczaniu informacji i porównywaniu cen produktów, a także w oferowaniu szerokiego wyboru usług.

A w jaki sposób sprzedaż wielokanałowa wpłynie na centra handlowe? Patterson twierdzi, że „zadziała jak marketing”, pomagając w polepszaniu doświadczenia klienta odwiedzającego centra handlowe. Ich właściciele będę musieli zwiększyć nakłady inwestycyjne, tak aby przechwycić lub zachować udział w wydatkach detalicznych.

Rozrywka w centrach handlowych

„Oczywiście, to oznacza, że wyniki finansowe ulegną pogorszeniu. Z drugiej strony spodziewamy się rozwoju branży rozrywkowej. Prowadzenie restauracji i kawiarni może być jeszcze bardziej opłacalne, a inne formy rozrywki będą nadal zwiększać frekwencję”.

Alan Patterson ma 38-letnie doświadczenie zawodowe w branży nieruchomości. Do londyńskiego biura AXA Real Estate dołączył w roku 2008. Wcześniej piastował stanowisko Chief Investment Office dla oddziału nieruchomości w firmie UBS, oraz Dyrektora Rynku Akcji w banku inwestycyjnym HSBC.

Shopping Center Forum 2015 Winter Edition odbędzie się 3 marca na stadionie Legii Warszawa, przy ul. Łazienkowskiej 3. Tego dnia w jednym miejscu zgromadzą się wszyscy, którzy decydują o rozwoju rynku powierzchni handlowych w regionie CEE.

Reklama

SCF 2017 Spring