Empik: omnichannel receptą na kryzys finansów firmy

krzysztof rabianski empik media and fashionEmpik, czołowy gracz na polskim rynku prasy, książek i płyt, zanotował w 2014 roku gwałtowny spadek wartości akcji. Z kłopotów finansowych planuje wyjść stawiając na rozwój w modelu omnichannel.

Grupa EM&F, właściciel Empiku, od wielu lat prowadzi sprzedaż wielokanałową, m.in. za pośrednictwem swoich sklepów internetowych. Mimo to, łączna strata w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. wyniosła 114 mln zł – wynika z raportu Grupy. Co gorsza od stycznia 2014 roku wartość akcji firmy spadła o 76%.

Księgarnie online w Polsce

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Jedną z nich jest wzrost sprzedaży online. Czytelnicy coraz częściej dokonują swoich zakupów w sieci, i coraz rzadziej zaglądają do tradycyjnych księgarni.

W efekcie tradycyjny sklep sieci Empik zniknął już z rynku w Krakowie. Nieoficjalnie mówi się też, że wkrótce Empik straci kolejne dwa prestiżowe salony w Warszawie: przy ul. Marszałkowskiej w dawnych Domach Towarowych Centrum oraz przy Nowym Świecie.

Dziś konkurencja w sprzedaży internetowej branży księgarskiej jest coraz większa. Wystarczy spojrzeć na wyniki sprzedaży w tym segmencie portali Merlin.pl czy Matras. Choć najliczniejszą grupę kupujących nadal stanowią osoby w wieku 25-34, to według danych Merlin.pl z 2014 roku wynika, że coraz częściej po taką formę sięgają też osoby starsze. Aż co szósta transakcja była wykonywana przez osoby z grup 55-64 oraz 64+.

Konkurencja w sektorze e-commerce

Empik.com wspiera sprzedaż tradycyjnych sklepów Empik. Ponadto spółka E-commerce Services odpowiadająca za planowanie i realizację strategii grupy w tym segmencie, posiada kolejne cztery serwisy internetowe w portfolio (smyk.com, empikfoto.pl, empiktravel.pl i Gandalf.com.pl).

Łącznie zajmują one trzecią pozycję na polskim rynku e-commerce pod względem liczby użytkowników (dane na koniec sierpnia 2013 r. na podstawie badań Gemius-Megapanel PBI). W trzecim kwartale 2013 r. e-sklepy Empiku wysłały ponad milion paczek, a liczba wizyt wzrosła o 34% licząc rok do roku.

Jak informuje Krzysztof Rabiański, prezes EM&F, „sytuacja Grupy, jak i jej spółek zależnych jest stabilna, co potwierdza z sukcesem zakończony proces refinansowania zadłużenia EM&F”. Udziałowcy udzielili Empikowi pożyczki w wysokości 100 milionów złotych, która ma zapewnić spółce płynność finansową przez kolejne trzy lata.

Głównym celem księgarni i należących do spółki innych sklepów, jest obecnie rozwój sprzedaży omnichannel – poinformowało biuro prasowe Empiku.

Aktualizacja

W dniu 06.04.2015 roku, Grupa Empik Media & Fashion S.A. wydała oświadczenie w którym stanowczo zaprzeczyła doniesieniom o niestabilnej sytuacji finansowej firmy.

W liście podpisanym przez Krzysztofa Rabiańskiego, Prezesa Zarządu, Thomasa von Wernera, Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej oraz Daniela Haimovica, Partnera Zarządzającego, czytamy:

„Zarząd Empik Media & Fashion S.A. chciałby stanowczo zaprzeczyć spekulacjom o rzekomej złej sytuacji finansowej Grupy EM&F i jej spółek zależnych, które zostały opublikowane w prasie oraz powielone przez media internetowe w ciągu ostatnich dni.

Chcielibyśmy przypomnieć, że dwa miesiące temu (w dniu 24 listopada 2014 r.) Grupa EM&F szeroko poinformowała rynek o zakończonym z sukcesem procesie finansowania. Grupa pozyskała środki finansowe na kolejne trzy lata, na dalszy rozwój kluczowych spółek portfelowych, w tym Grupy Empik, Grupy Smyk, spółek E-commerce, Szkół Językowych oraz Grupy Optimum Distribution, zatem jej sytuacja finansowa jest stabilna.”

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring