PayU: 10 trendów w światowym e-commerce na rok 2015

PayU online payments

Urządzenia mobilne, strategia omni-channel, darmowe dostawy i zwroty to niektóre z trendów w branży e-commerce – pisze Barbara Żbik, Marketing Content Manager PayU CEE.

1. Kierunek: mobile

To trend globalny, na który musi się przygotować cały e-commerce. Analitycy przewidują, że na całym świecie w 2015 roku wartość zakupów z urządzeń mobilnych wyniesie 120 mld dolarów.

„Mobile jest dziś postrzegany już nie tylko jako kanał sprzedaży, który każdy powinien udostępnić, ale przede wszystkim jako personal device, który łączy ze sobą wszystkie kanały i pozwala prowadzić dialog z klientem. W wyniku tego dialogu powstaje spersonalizowana oferta, a końcowym efektem jest zakup. Pierwsza pozycja w rankingu dla „mobile’a” nie powinna więc chyba być dla nikogo zaskoczeniem.” – komentuje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU w Polsce.

2. Podejście omnichannel

„Omnichannel” to prawdopodobnie obecnie najbardziej eksploatowane słowo w branży e-commerce. Warto jednak zauważyć, że nie byłoby mowy o tym zjawisku, gdyby nie rosnąca rola smartfonów, z którymi wiele osób nie rozstaje się w ciągu dnia nawet na moment. Pozycja numer 2 w rankingu wydaje się więc całkowicie sprawiedliwa.

3. Analityka i precyzyjne kierowanie oferty

W ostatnich latach właścicielom e-sklepów przybywało danych: ruch i zachowanie użytkownika na stronie, historia zakupowa, kanały dotarcia do klienta. Teraz nadszedł czas, aby z tych informacji zrobić użytek, przygotowując ofertę skrojoną dla konkretnej osoby i jej potrzeb. Dodatkowo rozwój technologii rejestrujących preferencje klientów i monitorujących ich zachowania zarówno w świecie online, jak i offline, dzięki wykorzystaniu smartfonów, z pewnością przyczyni się do utrzymania wysokiej dynamiki rozwoju handlu w ogóle, a e-commerce w szczególności.

4. Darmowe dostawy i zwroty

Obecnie zaledwie jeden na dziesięć sklepów na rynkach zachodnich oferuje klientom darmowy zwrot towaru. W tym roku ma się to zmienić. Zdaniem ekspertów, możliwość dokonania bezpłatnego zwrotu zachęca klientów do kupowania więcej, gdyż daje im poczucie bezpieczeństwa.

Coraz większą popularność zyskiwać będzie opcja dostawy w dniu złożenia zamówienia. Światowych gigantów, takich jak Amazon, eBay oraz Google, którzy na Zachodzie już oferują tę usługę, wspomogą korzystne ceny ropy, które pozwalają negocjować lepsze stawki z firmami kurierskimi.

5. Skuteczny marketing

W 2015 roku jeszcze większą rolę będą odgrywały działania marketingowe dostosowane do odbiorcy. Mimo że wszystkie analizy wskazują na to, że oferty do klientów trzeba przygotowywać indywidualnie, wielu dużych graczy nadal nie dokonało segmentacji swoich baz danych.

payu trendy ecommerce

6. Wygodne płatności

Wszystkie innowacje w płatnościach internetowych zmierzają w stronę stworzenia jak najwygodniejszych narzędzi, umożliwiających dokonywanie płatności jednym kliknięciem, bądź jednym dotknięciem ekranu. Przewiduje się, że w tym roku rynek płatności online ztopniowo podbijany przez portfele elektroniczne.

7. Personalizacja oferty

Strony sklepów, aplikacje, e-mailingi i wszystkie formy marketingu w sieci będą stawać się coraz bardziej spersonalizowane. Także prezentacja oferty powinna zmieniać się, w zależności od rozpoznanych (lub przewidywanych) preferencji użytkownika, zachowania na stronie oraz głębokości portfela. Wszystko po to, aby zmaksymalizować sprzedaż, marżę i zadowolenie klienta.

8. Wykorzystanie mediów społecznościowych

Wśród najważniejszych trendów na 2015 rok nie mogło zabraknąć hasła „social media”. Eksperci doceniają ich ogromny zasięg, możliwość precyzyjnego dotarcia z przekazami marketingowymi, a także łatwą skalowalność: „Zaczynamy od drobnych kwot. Gdy już uda się wymyślić i przetestować skuteczną reklamę, w ciągu kilku minut łatwo zwiększyć budżet aby dosięgnąć setek tysięcy osób.” – przekonuje John Lawson w analizie dla portalu webretailer.com.

9. Wygoda użytkownika (UX)

Prawidłowe zaprojektowanie wygodnego dla użytkownika procesu zakupowego (UX – user experience) nigdy nie wychodzi z mody. W tym roku wyjątkowy nacisk położony zostanie na UX mobilny.

„Jeszcze do niedawna oglądaliśmy, jak nasz sklep prezentuje się na ekranie laptopa, a potem w ostatniej chwili ktoś przypominał sobie, aby spojrzeć, czy jakoś układa się na telefonie. Teraz będzie odwrotnie.” – Abbas Tharkar z firmy dZine-Hub, która projektuje szablony sklepów internetowych.

10. Treści, które sprzedają

Przy całej skuteczności internetowej analityki i precyzyjnie kierowanych do różnych grup użytkowników kampanii marketingowych, eksperci zauważają, że przestrzeń internetowa staje się coraz bardziej zatłoczona i zaśmiecona reklamami. To z kolei sprawia, że poszczególnym graczom trudno jest się wyróżnić z tłumu. Dlatego dziesiątym trendem eCommerce na 2015 rok – wskazywanym przez ekspertów – jest budowanie przez e-sklepy relacji z klientami dzięki dodatkowym treściom określanym jako content marketing. Mogą to być angażujące filmy wideo, wirusowo rozprzestrzeniające się w social media. Także ułatwiające życie poradniki i podpowiedzi, wreszcie ciekawe historie, dotyczące towarów z oferty (ich pochodzenia, jakości, właściwości).

Zdaniem Dana Barkera, który doradza brytyjskim e-sklepom, jest to szczególnie szansa dla mniejszych graczy, którzy mogą konkurować z gigantami właśnie osobowością i niebanalną ofertą.– Chodzi o budowanie rozpoznawalności, zaufania i autorytetu w grupie naszych aktualnych i przyszłych klientów, a także ich znajomych i znajomych tych znajomych – piszą z kolei analitycy z firmy konsultingowej Russell’s Group.

PayU jest dostawcą płatności internetowych dla e-biznesów. W listopadzie 2012 r. spółka, jako pierwsza w kraju, uzyskała licencję instytucji płatniczej i podlega w związku z tym nadzorowi KNF. PayU jest częścią międzynarodowego koncernu Naspers, który skupia spółki procesujące płatności internetowe w 18 krajach na całym świecie, w tym w 7 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce z płatności PayU korzysta co trzeci internauta.

Tekst pierwotnie ukazał się na blogu platformy PayU.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring