Raport: „Polski e-commerce w Google”

Raporty analityczne Google dla e-sklepów

W 2014 roku inwestycje w pozycjonowanie na podstawie wartościowych treści, a nie tricków SEO zaczęło wreszcie popłacać – wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez firmę Leadbullet.

W raporcie „Polski e-commerce w Google” sprawdzono, jak pozycjonują się polskie sklepy internetowe i inne podmioty działające online. Jak zauważa Tomasz Sadowski z firmy Textbroker, w 2014 roku przekonaliśmy się, jak działają nowe wersji update’u algorytmu wyszukiwania Panda i Penguin.

Wartościowy content zyskuje

„Tym razem miały one bardzo często wpływ nie na całą domenę, ale na wybrane sekcje serwisu czy nawet grupy konkretnych adresów URL. Obecnie trzeba więc zadbać o odpowiednią optymalizację i właściwy content na każdej ze stron serwisu” – komentuje Sadowski.

Podkreśla przy tym, że w 2014 roku wreszcie zaczęły się opłacać inwestycje w wartościowy content. Dzięki temu, serwisy, które dbały o to od dawna znalazły się na lepszej pozycji niż te, które dotychczas inwestowały wyłącznie w sztuczne zabiegi SEO.

Dobre rezultaty z wyników organicznych

„Można wskazać dziesiątki przykładów, gdy domeny osiągają doskonałe rezultaty w pozyskiwaniu ruchu z wyników organicznych Google jedynie w oparciu o wartościowy, przemyślany, odpowiadający realnym zainteresowaniom użytkowników content.” – pisze w komentarzu do raportu Tomasz Sadowski.

Raport podzielony jest na kilkanaście części, w których analizuje, jak pozycjonują się gracze działający w poszczególnych segmentach rynku internetowego.

Systemy płatności

W kategorii „systemy płatności” w polskim Google niezmiennie dominuje operator PayU. W 2014 serwis sporo zyskał jeśli chodzi o pozycjonowanie. Z kolei Dotpay stopniowo tracił i obecnie jest pozycjonowany podobnie jak trzeci największy gracz w branży, czyli Przelewy24.

W kategorii tej największymi wzrostami mogą pochwalić się: platnosci.pl, homepay.pl oraz transferuj.pl, największą dynamiką zaś: platnosci.pl, homepay.pl, payu.pl. Najwięcej w 2014 straciły: dotpay.pl, payu.pl, cashbill.pl.

RTV AGD

W kategorii RTV AGD trzema głównymi graczami są Euro.com.pl, Media Markt i Komputronik. Ich sklepy internetowe konsekwentnie zwiększały swoją obecność w wynikach wyszukiwania Google, zaś Euro.com.pl zwiększył dystans dzielący go od konkurentów.

Dużą dynamiką wzrostu może się również pochwalić Agito.pl. Z kolei w 2014 najwięcej straciły strony: mixelectronics.pl i avans.pl.

Odzież, obuwie, dodatki

Jak wynika z raportu, w polskim Google zdecydowanie dominuje jeden z największych europejskich sklepów odzieżowych Zalando. Ponadto, w 2014 roku zwiększył dystans dzielący go od reszty sklepów z odzieżą. Był to również dobry rok dla BONPRIX.PL, który co prawda nie ma widoków na dorównanie liderowi, ale mimo tego zwiększył swoją obecność w Google o 50%.

raport leadbullet na temat SEO

Najlepiej widoczne w Google polskie sklepy odzieżowe

 

Największą przeciętną wartość visibility w 2014 roku osiągnęły strony: zalando.pl, bonprix.pl, szafa.pl. W okresie tym najwięcej zyskały: zalando.pl, bonprix.pl i shopalike.pl, zaś największą dynamiką wzrostu mogą pochwalić się: sizeer.com, bonprix.pl i shopalike.pl. Z drugiej strony, najwięcej straciły sklepy: deichmann.pl, answear.com i szafa.pl.

Dom i ogród

W tym segmencie, kolejny rok z rzędu, liderem został sklep internetowy Leroy Merlin. Zyskał on bardzo na strategii opartej na tworzeniu wartościowych treści w postaci poradników dla klientów. Drugie miejsce zajęła Ikea, która swoją pozycję zawdzięcza popularności brandu. Jak przewidują autorzy raportu, po uruchomieniu sklepu internetowego w 2015 roku, Ikea może zostać polskim liderem pod względem pozycjonowania w Google.

Trzecim najlepiej widocznym w wyszukiwarce sklepem był meble.pl. Bardzo dobrą dynamikę wzrostu zanotowała Castorama oraz Jysk. Z kolei pod względem nominalnych wartości visibility najgorzej wypadły: nomi.pl, jula.pl, komfort.pl. Procentowo najbardziej w 2014 ucierpiały: jula.pl, nomi.pl, komfort.pl.

Książki, filmy, muzyka

Borykający się z finansowymi problemami Empik skutecznie pozycjonował swój sklep internetowy i w roku 2014 podwoił swoją obecność w naturalnych wynikach Google. Jak wyjaśniają autorzy raportu, wpływ na to ma przede wszystkim szeroki asortyment sklepu, który poza książkami oferuje również elektronikę, odzież i kosmetyki. W grupie klasycznych księgarni online liderem jest Merlin.pl, w segmencie e-booków zaś Nexto.pl.

raport Leadbullet o polskim rynku SEO

Najlepiej widoczne w Google polskie sklepy z książkami, muzyką i filmami

 

W 2014 roku sporo zyskał również sklep helion.pl, dużą dynamiką może się natomiast pochwalić gandalf.pl. Najwięcej straciły: weltbild.pl, nexto.pl, selkar.pl.

Sklepy spożywcze

W tej kategorii liderem jest Tesco. Wynika to z faktu popularności samego brandu oraz obecności pełnej oferty w sklepie online. Dużą widoczność w Google, mimo że nie prowadzą sklepów internetowych, mają Lidl i Biedronka.

Wśród mniejszych sieciowych marketów najlepiej radzi sobie Alma24.pl. Z kolei Frisco.pl pozostaje jedynym liczącym się na rynku marketem z artykułami spożywczymi prowadzącym wyłącznie sprzedaż online. Pod względem dynamiki wzrostu dużo zyskał również sklep internetowy marki Piotr i Paweł.

Searchmetrics Visibility Index

Badanie i raport oparte są na danych pochodzących z narzędzia Searchmetrics. Używanym do porównań parametrem jest Searchmetrics Visibility Index. Jest on liczbowym odwzorowaniem widzialności danej domeny w indeksie Google. W celu ustalenia tej widoczności w ciągu każdego tygodnia Searchmetrics poddaje badaniu zbiór około 100 000 000 najpopularniejszych w 18 krajach fraz. Zbiór tych fraz jest dobierany w taki sposób, aby jak najwierniej odwzorować zainteresowania użytkowników internetu w danym państwie wyszukujących w Google.

Spółka LeadBullet oferuje usługi z zakresu content marketingu. Działa od trzech lat, obsługuje zarówno duże korporacje, jak tez średnie i małe firmy. Spółkę tworzą specjaliści działający na rynku internetowym od 1999 roku, mający ponad 10 lat doświadczenia w SEO.

Reklama

SCF 2017 Spring