USA: Staples płaci fortunę za przejęcie Office Depot

staples online startegy office depot6,3 mld dolarów – tyle kosztować będzie amerykański koncern Staples przejęcie swojego odwiecznego rywala, firmy Office Depot.

Mega fuzja dwóch amerykańskich gigantów diametralnie zmieni układ sił na rynku dystrybucji sprzętu i materiałów biurowych. Po połączeniu sieć będzie posiadać ok. 4 tys. sklepów stacjonarnych oraz potężny sklep online. Szacuje się, że łączne przychody obu firm mogą wynieść ponad 39 mld dolarów rocznie.

Obecna kapitalizacja Staples kształtuje się na poziomie 12,2 mld  dolarów, Office Depot jest wart około 5 mld dolarów.

E-sklepy wypierają salony stacjonarne

Zarówno Staples, jak i Office Depot, od lat zmagają się z rosnącą konkurencją ze strony sprzedawców internetowych. Jak silna jest to konkurencja pokazują dane przedstawione przez firmę badawczą Forrester Research. W 2014 roku wartość sprzedaży produktów biurowych w sklepach online wyniosła już 9,2 mld dolarów, co stanowi prawie 25% całego rynku. Dla porównania, w 2004 roku sprzedaż online generowała 2,6 mld obrotów, czyli 7% wartości rynku.

Zmieniające się trendy rynkowe negatywnie wpływają na wyniki osiągane przez tradycyjnych sprzedawców. Jak podaje firma FactSet, od 2007 roku wyniki sprzedaży Office Depot systematycznie spadają. Wyjątkiem jest ubiegły rok. Wzrost sprzedaży wynikał w tym wypadku jednak z przejęcia sieci sprzedaży OfficeMax.

Także Staples, największy na świecie dostawcą akcesoriów biurowych, cierpi z powodu wzrostu sprzedaży internetowej. Od 2011 roku, kiedy sprzedaż całej sieci wyniosła 25 mld dolarów, koncern notuje coraz słabsze wyniki finansowe.

Omnichannel przyszłością

Dzięki połączeniu sił obu sieci władze nowej spółki liczą na uzyskaniu efektu skali i tym samym na odwrócenie negatywnego trendu. Pomóc ma w tym m.in. restrukturyzacja sieci sprzedaży. Już wcześniej władze obu sieci zapowiadały redukcję liczby sklepów stacjonarnych. Te plany się nie zmieniły. Do końca 2015 roku Staples zamierza zamknąć 225 sklepów, a Office Depot około 135. Jak szacuje Ron Sargent, prezes Staples, w trzecim roku po zamknięcia transakcji oszczędności sięgną przynajmniej 1 mld dolarów rocznie.

David Marcotte, wiceprezes firmy doradczej Kantar Retail, nie jest jednak optymistą. Jego zdaniem w ciągu najbliższych kilku lat obie sieci mogą spodziewać się spadku wskaźnika footfall o połowę, a łączne obroty spadną o ok. 25%.

„Przyszłość tej branży to małe sklepy stacjonarne ściśle powiązane ze sprzedażą online” – podkreśla David Marcotte.

Reklama

SCF 2017 Spring