Raport: transkacje mobilne zdominują płatności online

rośnie rynek płatności mobilnych

Zaciera się granica pomiędzy płatnościami elektronicznymi a mobilnymi – wynika z raportu opublikowanego przez Capgemini.

Rynek płatności internetowych i mobilnych cały czas rośnie, choć sporo transakcji online przenosi się na smartfony i tablety. Autorzy „World payments report” szacują, że rynek m-płatności urośnie w 2015 roku o 60,8%. Wzrost „tradycyjnych” płatności elektronicznych nieco osłabł i wynosi 15,9% w skali roku. Jeszcze w 2012 roku rynek ten rósł w tempie 19,2%. W 2013 roku przez internet zawarto 29,3 miliardy transakcji.

Bezpieczeństwo sprzyja m-commerce

Spowolnienie tej dynamiki wzrostu spowodowane jest faktem, że klienci przerzucają się na płatności mobilne. Coraz powszechniejszy dostęp do smartfonów i internetu mobilnego idzie w parze z rozwojem technologii oraz innowacyjnych produktów i usług. Płatności mobilne zaczynają więc odgrywać coraz większą rolę i niedługo zdominują rynek płatności internetowych. Szacuje się, że w 2015 roku przeprowadzonych zostanie 47 miliardów transakcji mobilnych.

Mimo to eksperci przewidują, że w Europie rynek zwykłych płatności online, dokonywanych na komputerach stacjonarnych, będzie rósł szybciej, ponieważ przyspieszyły pracę nad unijną dyrektywą w sprawie usług płatniczych. Poza tym wzrost będzie napędzany tym, że coraz więcej sprzedawców korzysta z internetowych platform sprzedażowych, aby zwiększyć swoje obroty. Wzrostom liczby transakcji internetowych sprzyjają też wysiłki mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa transakcji.

PayPal lepszy niż banki

Z kolei na rynku transakcji mobilnych coraz większą rolę odgrywają podmioty spoza sektora bankowego. Według szacunków, w 2015 roku będą one odpowiadały za siedem miliardów transakcji (wzrost z 1,1 miliarda w 2012 roku). Rynek jest jednak nadal zdominowany przez banki, za pośrednictwem których w 2015 roku przeprowadzonych zostanie 39,9 miliardów transakcji.

Smartfony i tablety stają się coraz bardziej powszechnymi nośnikami dla zakupów internetowych. Z raportu wynika, że w Stanach Zjednoczonych poprzez urządzenia mobilne kupuje 79,4 milionów konsumentów, czyli 51% klientów sklepów internetowych. Wzrost na rynku zachęcił wiele banków do stworzenia specjalnych aplikacji płatniczych na smartfony i tablety.

Mimo to, firmy spoza sektora bankowego będą szybciej zdobywały rynek. Na przykład PayPal przeprowadził w 2013 roku transakcje mobilne o łącznej wartości ponad 27 miliardów dolarów. Jest to 15% wartości wszystkich transakcji internetowych obsługiwanych przez tego operatora.

płatności mobilne raport Capgemini

Reklama

SCF 2017 Spring