Raport: jak Polacy korzystają z social media

Polacy w social media

Spada liczba polskich użytkowników korzystających z platform społecznościowych w tradycyjny sposób. Polscy internauci przerzucają się na aplikacje mobilne – wynika z raportu opublikowanego przez IRCenter.

Tradycyjne kanały społecznościowe, takie jak blogi czy mikroblogi straciły aktywnych użytkowników. Jak czytamy w raporcie „Social media w Polsce 2014”, w porównaniu z 2013 rokiem o 6% spadła liczba osób dorosłych, które w 2014 roku przynajmniej raz w miesiącu korzystały z Twittera, o 2% z Facebooka, a o 1% zarówno z YouTube, jak i z Instagrama.

Dyskusje na Twitterze i Facebooku

Jednocześnie, z YouTube co najmniej raz w miesiącu korzysta 92% dorosłych polskich internautów, z Facebooka 85%, z Bloggera 52%, a z Twittera 28%. Zarówno z LinkedIn, jak i z Instagrama korzysta po 25% internautów.

social media raport ircenter

IRCenter: spada częstotliwość korzystania z social media

Facebook i Twitter utrzymują swoją pozycję jako najważniejsza przestrzeń do dyskusji dla osób korzystających z mediów społecznościowych. Według danych z Sentione, na Facebooku opublikowano 44,1% wszystkich wypowiedzi, które ukazały się w polskich social media. Na Twitterze odsetek ten wynosił 29,1%.

Młodzi wybierają aplikacje

Największą dynamiką wzrostu aktywności może się pochwalić Instagram, na którym aktywność w czwartym kwartale 2014 roku wzrosła o 2,5% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2014 roku. Na Facebooku z kolei spadła o 1,7%.

Zaobserwowano również, że młodzież opuszcza tradycyjne platformy społecznościowe, na korzyść aplikacji mobilnych. W 2014 roku spadła liczba osób, w wieku 18-24, mieszkających w największych miastach, które przynajmniej raz w miesiącu korzystają z tradycyjnych serwisów społecznościowych, w szczególności serwisu Twitter (-9%), Instagram (- 9%) oraz portal Facebook (-7%). W tym samym czasie, wyraźnie wzrósł odsetek nastolatków korzystających z internetu na urządzeniach mobilnych (+20%).

Seniorzy na Instagramie

Ich miejsce zajmują mieszkający w mniejszych miastach „młodzi dorośli”. W ciągu roku wyraźnie wzrosła liczba osób, w wieku 24-34, mieszkających w mniejszych miastach (100-200 tys.), korzystających z serwisów Twitter(+7%), Instagram (+5%) czy YouTube (+5%). W mediach społecznościowe wkracza coraz więcej osób starszych (w wieku 55+). Są oni coraz bardziej aktywni na serwisach Instagram (+5%) czy Facebook (+3%).

Jednocześnie Blogosfera przestaje angażować kobiety. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, była odwiedzana przez o 10% mniej internautek niż w 2013 roku (globalnie, nastąpił spadek o 11%). W tym samym czasie do głosu w blogosferze dochodzą mężczyźni.

Rekomendacje istotne na blogach

Spada liczba osób korzystających z wielu platform społecznościowych jednocześnie. O blisko 10% spadła liczba tych, którzy w ciągu miesiąca korzystają z pięciu z nich. „Instagramowicze” są najbardziej uspołecznieni. Praktycznie każdy z nich posiada aktywne konto na pozostałych platformach społecznościowych (9 z 10 posiada konto Facebook i YouTube, 8 z 10 czyta blogi, 7 z 10 tweetuje, a 6 z 10 korzysta z LinkedIn)

Jak wynika z raportu, czytelnicy blogów najmocniej ufają rekomendacjom znajomych. Blisko 72% osób odwiedzających m.in. raz w miesiącu blogi przyznaje, że ufa rekomendacjom znajomych. Natomiast wśród użytkowników Instagrama już tylko co szósty ufa rekomendacjom znajomych.

Reklama

SCF 2017 Spring