UE: spory z e-sklepami będą rozstrzygane online

ue prawo konsumenckie onlineRozstrzyganie sporów między sprzedawcą internetowym a konsumentem ma być szybsze i łatwiejsze. Wszystko dzięki unijnej platformie internetowej ODR (Online Dispute Resolution).

Już niedługo konsument dokonujący zakupów w sklepach internetowych na terenie całej Unii Europejskiej będzie mógł rozstrzygać spory ze sprzedawcą poprzez unijną platformę internetową, a nie na drodze sądowej. Przepisy w tej sprawie zostały przyjęte przez Parlament Europejski już w 2013 roku. Obecnie trwają przygotowania odpowiednich narzędzi informatycznych. Całość ma ruszyć na początku 2016 roku.

Zwiększyć zaufania do e-zakupów

Nowe rozwiązanie zostało pomyślane przede wszystkim z myślą o osobach, które robią zakupy w zagranicznych sklepach internetowych, choć system będzie można też wykorzystać do rozwiązywania sporów z krajowymi e-sklepami. Platforma ma służyć połączeniu konsumentów, przedsiębiorców, sądów polubownych i instytucji mediacyjnych.

“To z pewnością wpłynie na zwiększenie zaufania wśród konsumentów i tym samym spowodować wzrost transgranicznych zakupów online. Rolą odpowiednich instytucji i samych sprzedawców jest odpowiednia edukacja klientów, tak żeby byli świadomi swoich praw i możliwości jakie daje im platforma ODR” – mówi redakcji Evigo Rafał Stępniewski, prezes firmy Rzetelnyregulamin.pl.

Właśnie dlatego link do platformy ma być obowiązkowo umieszczany na stronach wszystkich e-sklepów w całej Unii Europejskiej.

Transgraniczny e-handel kuleje

Pomimo dynamicznego rozwoju sektora e-commerce, transakcje transgraniczne wciąż stanowią zaledwie mały odsetek wszystkich zakupów. Szacuje się, że jedynie kilka procent Polaków decyduje się na zakupy w zagranicznych sklepach online.

“Obecnie największe obawy klientów dotyczą przede wszystkim kwestii związanych z reklamacją przesyłki, zarówno jeżeli chodzi o metodę jej dostarczenia, jak i sam produkt” – komentuje Rafał Stępniewski.

Czy platforma ODR rozwiąże te problemy? Procedura składania wniosku ma być prosta: należy tylko podać podstawowe informacje o sobie, krótko opisać problem i dołączyć dokumenty dotyczące konkretnej sprawy. Korzystanie z platformy będzie bezpłatne, a dostęp do niej ma być możliwy we wszystkich językach urzędowych UE. Po zarejestrowaniu sprawy, będą one automatycznie przesyłane do właściwego krajowego ADR (Alternative Dispute Resolution), czyli instytucji powołanych do polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich. Chodzi o instytucje mediacyjne i sądy polubowne, takie jak działające w Polsce przy Inspekcji Handlowej, czy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Zdaniem Rafała Stępniewskiego polubowne rozstrzyganie sporów jest znacznie szybsze i mniej kosztowne, niż kierowanie sprawy na drogę sądową. “Obecnie w ok. 70% spraw sądy polubowne przyznają rację konsumentom” – podkreśla prezes firmy Rzetelnyregulamin.pl.

Rzetelnyregulamin.pl to firma specjalizująca się w świadczeniu usług z zakresu konstruowania i monitoringu regulaminów sklepów i serwisów internetowych. W zakresie swojej działalności firma współpracuje z profesjonalną kancelarią adwokatów i radców prawnych.

Reklama

SCF 2017 Spring