Raport: globalny boom w e-sprzedaży produktów spożywczych

dunnhumby raport zywnosc multichannelNa rynkach wschodzących wzrost sprzedaży produktów spożywczych w internecie sięga 90%, w krajach rozwiniętych ponad 30% – tak wynika z raportu opublikowanego przez firmę Dunnhumby

Rewolucja e-commerce w coraz większym stopniu dotyka także branży spożywczej. Konsumenci na całym chwycili za smartfony i tablety i ruszyli na zakupy w sieci. Popularnym trendem jest również click and collect, czyli zamawianie produktów w sklepie internetowym, a następnie odbiór zakupów w sklepie stacjonarnym.

E-commerce motorem sprzedaży

Jak podkreślają autorzy raportu, już obecnie niektóre sieci handlowe i producenci żywności realizują od 20% do 50% swojej sprzedaży w kanale online. Co więcej, na rozwiniętych rynkach należy spodziewać się dalszego umacnianie się tego trendu. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 5 lat, wzrost sprzedaży artykułów spożywczych będzie w 20% generowany właśnie przez zakupy internetowe.

Do niedawna robienie zakupów spożywczych w internecie zarezerwowane było jedynie dla majętnych klientów. To się jednak zmienia. Obecnie może sobie pozwolić na to już niemal każdy. Zdaniem autorów raportu wśród asortymentu, którego sprzedaż przez internet będzie rosła najszybciej, są m.in. produkty suche, te o długim terminie przydatności oraz mrożonki. Klienci chętnie zamawiają w sieci także ciężkie produkty o dużych gabarytach np. zgrzewkę wody czy mleka, oraz alkohol.

dunnhumby raport shopping categoriesCo ciekawe, osoby kupujące w sieci zazwyczaj dodają do wirtualnego koszyka te same produkty, które kupili już wcześniej. Tak robi ok. 53% konsumentów. Jedynie 6% towarów zostaje wybrane dzięki rekomendacjom znajdującym się na stronie.

Polacy w supermarketach online

Ten trend widoczny jest również w Polsce. Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2014 roku przez firmę Gemius, zakupy spożywcze w sieci robi niemal dwa razy więcej internautów niż rok wcześniej. Średnio polscy internauci płacą za zakupy spożywcze w sieci ok. 70 zł miesięcznie.

Jak wynika z badań polskiego rynku e-commerce, zakupy spożywcze w sieci robi 24% internautów. Przyznaje się do tego więcej kobiet (26%) niż mężczyzn (23%). Najczęściej są to internauci z wykształceniem wyższym (29%), którzy postrzegają swoją sytuację materialną jako co najmniej średnią (49%).

Trzy najczęściej wymieniane spontanicznie przez badanych marki sklepów spożywczych to alma24.pl (17%), etesco.pl (16%) i e-piotripawel.pl (1%). Wiedzę o produktach spożywczych dostępnych w sieci badani czerpią od rodziny, znajomych i przyjaciół (85% internautów), z wyszukiwarki Google (83%) oraz stron sklepów internetowych (78%).

Reklama

SCF 2017 Spring