Facebook promuje nowy sposób rozliczania reklam

pko facebook aplikacja ecommerce

Facebook chce wypromować nową politykę rozliczania reklam internetowych, twierdząc, że marketerzy powinni płacić tylko za treści, które zostały faktycznie wyświetlone przez użytkowników.

Najpopularniejsza platforma społecznościowa chce przekonać innych wydawców do wprowadzenia tej samej polityki rozliczania reklam, którą Facebook stosuje już od jakiegoś czasu. Argumenty za tym, by naliczać opłaty tylko za „viewed impressions” przedstawione zostały na oficjalnym blogu firmy.

Nowy model rozliczeń

„Viewed impressions” to treści, które faktycznie pojawiły się na wyświetlaczu i zostały dostrzeżone ludzkim okiem. Facebook od kilku miesięcy rozlicza marketerów właśnie w takim modelu. Tymczasem większość wydawców nadal nalicza opłaty za „served impressions”, czyli za reklamy, które zostały zamieszczone na witrynie. W takim systemie rozliczeniowym reklamodawca płaci za zamieszczone treści, niezależnie od tego czy znajdują się w widocznym, czy w mniej widocznym miejscu i czy zostały faktycznie ujrzane przez internautów.

Jak wyjaśnia Facebook na swoim blogu, różnica polega głównie na tym, jak działa system wyświetlania reklam:

„Jeśli mówimy o „served impressions”, oznacza to, że system stosowany przez wydawcę dostał polecenie zamieszczenia reklamy. Gdy tylko zarejestruje, że się ona ukazała, zalicza się to jako skuteczny sposób dostarczenia treści. Jednak tak naprawdę nie wiadomo co się dalej z tą reklamą dzieje. Może ukazać się w miejscu często oglądanym przez użytkowników, ale może też trafić np. na dół strony, gdzie mało kto dociera.” – czytamy na blogu.

Viewed impressions

„Tzw. model „viewed impressions” dodaje kolejny warunek, który musi spełnić reklama, aby wydawca pobrał za nią opłatę. Ten model z większą precyzją definiuje, co oznacza dostarczenie treści do odbiorcy, daje też pewność, że marketer płaci wyłącznie wtedy, gdy użytkownik zobaczy reklamę. Naliczamy opłatę dopiero wtedy, gdy banner trafia na wyświetlacz urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Jeśli się na nim nie pojawi, reklamodawca nie płaci, nawet jeśli reklama fizycznie widnieje gdzieś na stronie.”

W przypadku Facebooka chodzi zarówno o reklamy zamieszczone na samej platformie, jak też o program Atlas, który ma za zadanie publikować reklamy z serwisu na zewnętrznych stronach i w aplikacjach mobilnych. Facebook buduje bowiem Audience Network, czyli system dystrybucji treści sponsorowanych w internecie.

Tylko Facebook i Instagram

Tak więc model rozliczeń „viewed impressions” działa w zasadzie tylko na Facebooku i Instagramie, natomiast reklamy dystrybuowane przez program Atlas rozliczane są tak samo jak inne treści sponsorowane ukazujące się na stronach zewnętrznych.

Dlatego też Facebook stara się rozpropagować w branży nowy sposób rozliczania reklam. Jednocześnie stara się przypomnieć marketerom, że zamieszczanie treści sponsorowanych na ich platformie jest bardziej opłacalne i efektywne. Obecnie Facebook opracowuje nowe narzędzie, dzięki któremu będzie można stwierdzić, czy wyświetlenie reklamy przełożyło się na sprzedaż, internetową bądź offline.

Reklama

SCF 2017 Spring