Amazon inwestuje w internet rzeczy

amazon aplikacja mobilna android

Amerykański gigant sprzedaży internetowej przejął firmę 2lemetry. Założony w Denver startup specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania dla urządzeń wykorzystujących tzw. internet rzeczy.

Amazon, ustami rzeczniczka prasowego, potwierdził akwizycję firmy 2lemetry. Należąca do Jeffa Bezosa spółka nie chce jednak zdradzić szczegółów tej transakcji.

Startup 2lemetry powstał w 2011 roku w Denver. Dotychczas udało mu się pozyskać ok. 9 mln dolarów finansowania. Wśród swoich klientów ma takie firmy jak Honeywell czy Demeter.

Amazon podąża za trendami

Internet rzeczy jest jednym z filarów sektora nowych technologii. Chodzi o urządzenia codziennego użytku, takie jak np. lodówki, które współpracują z internetem. Odpowiedzią Amazon na ten trend było m.in. wprowadzenie do sprzedaży pod koniec 2014 roku osobistego głosowego asystenta Echo.

To urządzenie na stałe podłączone do internetu i korzystające z umieszczonego w chmurze oprogramowania Amazon Web Services. Aby włączyć urządzenie, wystarczy wypowiedzieć jego imię: „Alexa”. Echo reaguje na polecenia głosowe. Można w ten sposób stworzyć np. listę zakupową, która automatycznie zostanie dodana do wirtualnego koszyka.

Urządzenie ma jednak wiele innych funkcji, takich jak odtwarzanie muzyki czy umawianie spotkań. Echo potrafi także odpowiadać na pytania np. z zakresu geografii czy ortografii. Aparat – dzięki podłączeniu do wirtualnej chmury – stale się uczy, zwiększając bazę posiadanych informacji.

Internet rzeczy napędza biznes

Podstawą trendu IoT (ang. „Internet of Things”) jest połączenie inteligentnych urządzeń i usług w chmurze. Za pośrednictwem sieci można sterować wieloma rzeczami: samochodami, lampami ulicznymi, domowymi urządzeniami (inteligentny budynek) czy choćby sensorami medycznymi, które mogą wysyłać nasze wyniki bezpośrednio do lekarza.

Usługi mogą też zostać wzbogacone o aplikacje i akcesoria wykorzystujące ten sam interfejs programowania aplikacji i mogą być udostępniane użytkownikom na zasadzie subskrypcji. W 2012 na świecie było 8,7 mld urządzeń internetowych, w 2016 roku ma to być już 10 mld, a cztery lata później 50 mld.

W 2012 roku w sto firm zajmujących się internetem rzeczy zainwestowano 750 mln dolarów. Szacuje się, że w 2020 roku jego wpływ na globalną gospodarkę wyniesie już 14 bilionów dolarów.

Reklama

SCF 2017 Spring