Raport Deloitte: pół miliona punktów click and collect w Europie

click and collect

Nowy raport Deloitte szacuje, że jeszcze w 2015 roku liczba punktów „Click and Collect” w Europie wyniesie 500 tysięcy, co będzie stanowić 20-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Trzy główne typy lokacji, za pośrednictwem których można realizować transakcje click and collect to: sklepy, strony trzecie (urzędy pocztowe, stacje benzynowe, dworce kolejowe) oraz punkty samoobsługowe, pozwalające na bezpieczne przechowanie zakupionych produktów. Według Deloitte, blisko dwie trzecie spośród pół miliona punktów do odbioru zamówień będą stanowić urządzenia samoobsługowe, a jedna czwarta punktów należeć będzie do stron trzecich.

140 milionów zamówień click and collect

Wielka Brytania jest obecnie najbardziej dojrzałym rynkiem e-commerce, gdzie jedna trzecia sprzedaży będzie przeprowadzana przy użyciu opcji click and collect. Dochody z click and collect w UK podwoiły się pomiędzy 2012 a 2014, osiągając wartość 8,7 miliardów dolarów i 140 milionów zamówień. Branża, przynosząca najmniej zamówień w systemie click and collect to handel artykułami spożywczymi, który wyniósł w Wielkiej Brytanii w 2013 roku 5% sprzedaży. Te branże, które nie są związane ze spożywczą, osiągają około 50% sprzedaży online w systemie click and collect.

Usługi click and collect nie będą ograniczać się wyłącznie do sklepów stacjonarnych. Coraz większa liczba sprzedawców internetowych oferuje opcję click and collect, wykorzystując do realizacji usługi m.in. punkty samoobsługowe lub inne sklepy stacjonarne. Przykładem jest możliwość odebrania zakupów z eBay w brytyjskiej sieci handlowej Argos.

Doddle: Case Study

Brytyjska firma Doddle, która rozpoczęła działalność w czerwcu 2014 roku, działa w systemie usług click and collect. To joint venture pomiędzy założycielem Travelex, Lloyd’em Dorfman’em oraz Network Rail. Doddle zamierza otworzyć 300 punktów click and collect na stacjach kolejowych na terenie Wielkiej Brytanii. Firma będzie obsługiwać retailerów sprzedających w trybie online i offline, oraz przedsiębiorstwa dostarczające przesyłki i realizujące zwroty towaru. Konsumenci mogą zlecić przesłanie zamówionego w dużych sklepach sieciowych towaru bezpośrednio do punktów odbioru Doddle. Będzie w nich można również oddać zakupiony towar. Niektóre lokacje Doddle będą udostępniać przymierzalnie dla klientów sklepów odzieżowych, co umożliwi natychmiastowy zwrot nieudanego zakupu.

Klienci Doddle za jednorazową usługę odbioru przesyłki zapłacą 1,95 funta, lub będą mogli skorzystać z miesięcznej subskrybcji na nieograniczony odbiór zakupów. Zwroty będą obsługiwane bezpłatnie. W lutym 2015 firma ogłosiła, że będzie obsługiwać także dostawy międzynarodowe.

Reklama

SCF 2017 Spring