Raport Oracle: 5 składowych sukcesu w sprzedaży omnichannel

oracle raport omnichannel

Globalne badanie „Retail Without Limits – A Modern Commercial Society” przeprowadzone przez amerykańską firmę Oracle wskazuje jasno – nadchodzi czas sprzedawców wielokanałowych.

Konwergencja wszystkich kanałów sprzedaży, rozumiana jako możliwość dokonywania bezproblemowych zakupów online, w sklepach stacjonarnych, za pośrednictwem urządzeń mobilnych lub na portalach społecznościowych, to klucz do sukcesu we współczesnym handlu – tak stwierdziło aż 57% respondentów przebadanych przez Oracle. W przypadku niektórych rynków (Chiny, Niemcy), takie zdanie miało ponad 70% pytanych.

Co więcej, w opinii 83% badanych sieci handlowe powinny inwestować w nowe technologie, dzięki czemu marzenia o prawdziwie wielokanałowym handlu wreszcie staną się rzeczywistością.

1. Personalizacja a bezpieczeństwo danych

Współcześni klienci oczekują od sprzedawców spersonalizowanej oferty. 56% respondentów chce otrzymywać oferty i promocje skrojone pod ich potrzeby, nawet jeżeli oznacza to konieczność udostępnienia swoich danych sprzedawcy. Dla 23% kupujących nawet korzystanie z aplikacji mobilnych, które “śledzą” ich poczynania, nie stanowi żadnego problemu.

Z drugiej jednak strony istnieje wciąż liczne grono kupujących, które nie chce dzielić się z detalistami swoimi danymi. Obawiają się, że trafią one w niepowołane ręce bądź zostaną wykorzystane w nieprawidłowy sposób. Taki wątpliwości ma 55% kupujących.

2. Jasny i spójny przekaz

Okazuje się, że aż 70% kupujących najbardziej ceni sobie transparentność danego sprzedawcy. Chodzi o takie rzeczy jak łatwy, wygodny i przejrzysty dostęp do wszelkich informacji dotyczących jego oferty: cen, promocji, czy opcji płatności. Ważna jest także możliwość sprawdzenia, czy dany produkt znajduje się w danym momencie w sprzedaży, a po ewentualnym zakupie możliwość śledzenia przesyłki.

3. Cena kluczowym czynnikiem e-commerce

W handlu elektronicznym granice są jeszcze mniej widoczne, niż w realnym świecie. Jak wynika z raportu Oracle, ponad połowa (56%) respondentów przynajmniej raz w życiu dokonała zakupu w zagranicznym e-sklepie. Decydujące znaczenie przy wyborze konkretnego sklepu niezmiennie odgrywa cena (55% wskazań), a także jakość (41%), szeroki wybór (36%) i wygoda dokonywania zakupów (27%).

4. M-commerce w natarciu

Zakupy za pomocą urządzeń mobilnych to najszybciej rozwijająca się globalnie metoda kupowania rzeczy online. Badania wskazują, że z tej opcji korzysta już ponad dwie trzecie badanych (67%). Dynamicznie rośnie także liczba osób korzystających z mobilnych aplikacji. Według agencji Nielsen, dorosły Amerykanin spędza przeciętnie 34 godziny miesięcznie na przeglądaniu internetu w swoim smartfonie. 86% tego czasu poświęca na korzystanie z mobilnych aplikacji.

5. Siła social mediów

Media społecznościowe stały się dla wielu konsumentów źródłem wiedzy i miejscem wymiany opinii na temat danego produktu. To oznacza, że detaliści muszą być tam obecni: czy to w postaci reklam, blogów tematycznych czy fan pagów. Warto przypomnieć, że niektóre portale społecznościowe już obecnie umożliwiają zakup produktów za ich pośrednictwem.

Potencjał tego medium jest olbrzymi. Szacuje się, że w zależności od grupy wiekowej, z mediów społecznościowych korzysta od 49% do 89% Amerykanów. Najpopularniejszy wśród nich wciąż jest Facebook, a także Twitter i Instagram.

Raport przygotowano na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 5000 respondentów z 10 krajów: Australii, Brazylii, Chin, Francji, Indii, Japonii, Niemiec, Rosji, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2015 roku na zlecenie Oracle przez firmę Redshift Research, która zbadała oczekiwania i zwyczaje dorosłych konsumentów za pomocą ankiety internetowej.

Firma Oracle opracowuje sprzęt i oprogramowanie, które współpracują ze sobą w chmurze i w centrach przetwarzania danych przedsiębiorstw.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring