Firmy eBay i PayPal ustaliły warunki współpracy po rozwodzie

ebay paypal wspolpraca ecommerce

Pod koniec 2014 roku eBay i PayPal poinformowały o rozdzieleniu się obu firm. Teraz już wiadomo, jak będzie wyglądała ich współpraca po rozwodzie.

Proces rozdzielania obydwu firm potrwa do końca 2015 roku. To nie oznacza jednak, że po tym okresie ich współpraca ulegnie zakończeniu. Wręcz przeciwnie. Obie spółki uzgodniły, że będą ze sobą współdziałać jeszcze przez kolejne 5 lat.

Współpraca na starych warunkach

Zgodnie z ustaleniami dokonanymi przez obie firmy, eBay nadal będzie korzystał z usług PayPal do rozliczania 80% transakcji na swoim portalu. Jeżeli ich liczba spadnie poniżej tej wartości, eBay zobowiązał się do wypłacania swoistych kar umownych.

Z kolei PayPal zobowiązał się do stosowania niższych marży wobec użytkowników platformy handlowej eBay, tak jak to robił dotychczas. Pozostaną one na niemal niezmienionym poziomie jak obecnie.

Umowa dotyczy jeszcze jednej kwestii. eBay zadeklarował, że nie stworzy swojego własnego systemu do rozliczania płatności internetowych, a PayPal nie uruchomi platformy internetowej, która mogłaby się stać konkurencją dla eBay.

PAYPAL SKUPI SIĘ NA ROZWIĄZANIACH MOBILNYCH

Po rozwodzie PayPal zamierza skoncentrować się na płatnościach mobilnych, natomiast eBay będzie mógł zwiększyć dostępność nowych opcji płatności. Proces rozdzielania obydwu firm potrwa do końca 2015 roku. Na decyzji o rozstaniu zależało niektórym z inwestorów, w szczególności Carlowi Icahnowi, który uznał, że obydwie firmy osiągną więcej, jeśli będą działały niezależnie. Zwłaszcza, że otoczenie biznesowe zmienia się w błyskawicznym tempie, pojawiają się nowi gracze oraz trendy, za którymi trzeba nadążyć. Rozdzielenie firm ma przyspieszyć procesy decyzyjne oraz zwiększyć elastyczność obydwu podmiotów.

Jednym z trendów, które dominują w e-commerce, szczególnie na kluczowym dla eBay i PayPala rynku brytyjskim, jest mobile commerce. Po rozstaniu z eBay, PayPal skoncentruje się na opracowywaniu nowych rozwiązań z myślą o użytkownikach smartfonów. Ostatnio potencjał m-commerce dostrzegł Apple, który uruchomił własny system płatności o nazwie Apple Pay. Premiera nowego iPhone’a wyposażonego w funkcje pozwalające na finalizowanie transakcji online, z pewnością nie pozostała bez wpływu na decyzję eBay.

„Myślę, że niezależny PayPal położy większy nacisk na płatności mobilne. Na tym polu ma już pewne dokonania. Musi jednak zacząć wyprzedzać konkurencję i być elastycznym. Szczególnie w świetle ostatnich posunięć Apple, który chce zdominować rynek płatności mobilnych” – komentuje Eden Zoller, analityk ds. rynku w firmie Ovum.

Tagi:,

Reklama

SCF 2017 Spring