Wirtualna Polska idzie na giełdę i stawia na e-commerce

wp debiut gieldowy ecommerce

Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny spółki Wirtualna Polska Holding, właściciela m.in. portali internetowych wp.pl i o2.pl. Część pieniędzy pochodzących z debiut giełdowego ma być przeznaczona na rozwój usług e-commerce.

Debiut na warszawskiej giełdzie planowany jest na początek maja 2015 roku. Oferta ma objąć emisję nowych akcji, z której spółka zamierza pozyskać 80-100 mln zł, oraz sprzedaż części istniejących akcji, stanowiących do 23,5% kapitału zakładowego. Istniejące akcje będzie sprzedawała spółka European Media Holding, kontrolowana przez fundusz Innova Capital i będąca większościowym akcjonariuszem spółki.

Potencjał biznesowy rynku e-commerce

Jak poinformowały władze spółki, środki pozyskane z giełdowego debiutu mają zostać przeznaczone przede wszystkim na umocnienie się na pozycji lidera wśród polskich wydawców internetowych. Dlatego spółka zamierza nadal brać udział w konsolidacji polskiego rynku portali i serwisów tematycznych.

Drugim kluczowym wyzwaniem jest rozwój usług reklamowych dla sektora e-commerce. “Sklepy internetowe muszą się gdzieś reklamować, wierzymy, że będą to robiły u lidera rynkowego. Wirtualna Polska chce być miejscem, które daje rekomendację ofert e-commerce. Model, który jest znany z prasy kobiecej, my od kilku miesięcy z powodzeniem wykorzystujemy w internecie” – tłumaczył podczas konferencji prasowej Jacek Świderski, prezes firmy.

Dodał, że tak duży wydawca jak Wirtualna Polska powinien przesuwać się w stronę e-commerce: nie tylko oferować powierzchnię reklamową podmiotom e-commerce, lecz także dostarczać im użytkowników z konkretnymi intencjami zakupowymi. “Tego oczekują od nas klienci z tego segmentu, bo pozwala im to osiągać wyższe zwroty z inwestycji marketingowych na naszych portalach” – mówił.

Inwestycje w marketplace

Wirtualna Polska nie zamierza kupować samych sklepów internetowych, tylko tzw. marketplace, czyli serwisy agregujące oferty z e-sklepów. W ostatnim czasie portfolio marek Grupy WP wzbogacone zostało o marketplace modowy Domodi.pl oraz Homebook.pl z perspektywicznych segmentów e-commerce: fashion&beauty oraz home&living. Od momentu połączenia spółek WP i o2 (w Megapanelu to marzec 2014), serwisy kategorii „Biznes, Finanse, Prawo” uzyskały wzrosty: liczby użytkowników – o 17%, odsłon – o 18%, czasu krajowego ogółem – o 145%, a także statystyk mobilnych: odsłony o 43% i czas o 90%.

Wirtualna Polska Holding to właściciel platformy medialnej online, posiadający takie marki jak Wirtualna Polska, o2, Money.pl, Pudelek, BizTok, Kafeteria, Sportowe Fakty oraz Domodi i Homebook.

W 2014 r. przychody grupy ze sprzedaży pro forma (bez uwzględnienia przychodów ze sprzedaży barterowej) wyniosły 216,4 mln zł, z czego 93,3% pochodziło ze sprzedaży produktów reklamowych. Skorygowana EBITDA grupy pro forma wyniosła w tym czasie 84,1 mln zł, natomiast skorygowany zysk przed opodatkowaniem pro forma sięgnął 38,4 mln zł. Skorygowana marża EBITDA pro forma wyniosła 38,8%.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring