Raport PwC: wysokie koszty strategii omnichannel

pwc raport logistyka omnichannel

Sprzedaż w modelu omnichannel oznacza wzrost kosztów związanych z szeroko pojętą logistyką. Tak wskazało 67% przedsiębiorców przebadanych przez firmę doradczą PwC.

Wyniki raportu “The Omni-Channel Fulfillment Imperative” , przygotowanego przez PwC na zlecenie firmy JDA Software, przynoszą jasny przekaz: koszty prowadzenia sprzedaży wielokanałowej są wysokie, ale i tak warto w nią inwestować.

Logistyka wyzwaniem sprzedaży omnichannel

Z pośród ponad 400 firm, które wzięły udział w badaniu, zdecydowana większość stwierdziła, że prowadzenie sprzedaży wielokanałowej wiąże się z wyższymi kosztami. Jedynie 16% z nich wskazała, że jest w stanie realizować wszystkie zamówienia bez ponoszenia strat.

Największym obciążeniem związanym z realizowaniem dostaw w sprzedaży omnichannel są koszty zwrotów. Tak wskazuje 71% respondentów. Na drugim miejscu znalazły się koszty związane z dostawą przesyłki do konsumenta, na co zwraca uwagę 67% przedsiębiorców. Dla 59% firm takim obciążeniem są koszty związane z usługą click and collect.

Dlatego 31% firm nie wyklucza podniesienia cen produktów, co częściowo pokryłoby koszty związane z logistyką i transportem. Kolejne 31% dodaje, że rozważa wprowadzenie opłat za zwroty zamówienia realizowanego online.

Geolokalizacja obniża koszty

Pomimo tego, aż 57% detalistów jako priorytet stawia dalszy rozwój strategii omnichannel. Wśród najważniejszych elementów wymieniają wzmocnienie tzw. customer experiences (57%), a także zmniejszenie powierzchni sklepów stacjonarnych związane z rozwojem sprzedaży internetowej (53%). Priorytetem pozostają jednak kwestie związane z logistyką i transportem (71%).

“Każdy sprzedawca ma kilka sposobów na zrealizowanie zamówienia pochodzącego ze sklepu internetowego” – komentuje Kevin Iaquinto, dyrektor marketingu w JDA. “Może wysłać dany produkt z najbliższego sklepu stacjonarnego, magazynu centralnego, albo bezpośrednio od producenta. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie i decydować, który jest najbardziej opłacalny z punktu widzenia danego sprzedawcy” – dodaje.

Jedną z metod na obniżenie kosztów związanych z logistyką i transportem jest również funkcja geolokalizacji, która coraz częściej wykorzystywna jest w mobilnych aplikacjach. Dzięki temu można wskazać klientowi najbliższy sklep stacjonarny, w którym znajduje się poszukiwany przez niego produkt. Istnieje wówczas duża szansa, że osobiście zdecyduje się tam pójść i kupić go na miejscu. A to oznacza dla detalisty mniejsze koszty.

Reklama

SCF 2017 Spring