Badanie: Polska wśród liderów rynku e-commerce

online retail world

W 2014 roku łączna wartość rynku e-commerce w Europie wyniosła ponad 214 mld dolarów. W 2015 roku ma wzrosnąć o ponad 18% – takie szacunki przedstawiła amerykańska platforma handlowa RetailMeNot.

Badania zostały przeprowadzone przez agencję badawczą Centre for Retail Research. Pod uwagę wzięto 8 czołowych rynków europejskich, w tym Polskę, a także USA i Kanadę.

Wielka Brytania przoduje w sprzedaży online

W zeszłym roku najlepszy wynik w sprzedaży w segmencie e-commerce należał do Wielkiej Brytanii (72.91 mld dol), drugie w kolejności uplasowały się Niemcy (58.75 mld dol) a następnie Francja (42,77 mld dol). Polska znalazła się wśród leaderów e-commerce osiągając przychód w wysokości 5,80 mld dol. Obok niej znalazły się Szwecja (5,85 mld dol) i Holandia (8,25 mld dol). Niemniej jednak, sprzedaż online wzrosła o 10% w całej Europie.

online-retail-sales

Źródło: Raport RetailMeNot

Zdaniem autorów raportu wzrost sprzedaży w całej branży detalicznej (online i offline) w 2015 roku wyniesie tylko 2,0% w Europie, znacznie mniej niż wzrost sprzedaży w Internecie. Odbije się to negatywnie na wynikach osiąganych przez tradycyjnych detalistów

Sprzedaż online w 2014 roku w USA oszacowano na ponad 306 mld dol i oczekuje się, że wzrośnie ona o 13,8% w roku 2015.

Rosnące znaczenie mobile

Sprzedaż za pomocą urządzeń mobilnych jest najszybciej rozwijającym się segmentem sprzedaży detalicznej online. W 2014 transakcje za pomocą smartfonów i tabletów stanowiły 12,5% (ponad 32 mld dol.) całkowitej sprzedaży online, a w 2015 roku mają wzrosnąć do 20%.

growing-importance-mobile

Źródło: Raport RetailMeNot

W zeszłym roku zakupy za pomocą tabletów wzrosły o ponad 130%, a za pomocą smartfonów o ponad 121%. W tym roku autorzy raportu oczekują odpowiednio 83,6% i 92,8% wzrostu.

Wzrost e-commerce do 2016 roku

Dobre wiadomości dla sprzedawców internetowych oznaczają równocześnie problemy dla właścicieli sklepów stacjonarnych. Na wszystkich badanych rynkach spodziewane są spadki tradycyjnej sprzedaży. Najbardziej dotknie to detalistów z Wielkiej Brytanii i USA (spadek obrotów o ok. 2%). W Polsce ten trend nie będzie aż tak wyraźny. Szacuje się, że tradycyjni detaliści mogą zmniejszyć sprzedaż o ok. 0,6%.

„Spodziewamy się, że sprzedaż online będzie w dalszym ciągu wzrastać, co najmniej do 2016 roku. Rynek delikatnie odchodzi od trendu 30%-45% wzrostu w sprzedaży online jaki można było zaobserwować w ubiegłych latach. Dzieje się tak ponieważ rynek nie jest napędzany liczbą nowych użytkowników czy sprzedawców dlatego wzrost częstotliwości zakupów jest stosunkowo niewielki. Choć tempo wzrostu internetowego spadło w większości krajów, online nadal kontynuuje wzrost w tempie wielokrotnie wyższym niż ogólny wzrost sprzedaży detalicznej.” – mówią autorzy raportu.

Reklama

SCF 2017 Spring