Raport: wpływ social media na decyzje zakupowe

social media raport DigitasLBi

Media społecznościowe mają wpływ na decyzje zakupowe coraz większej liczby osób. Konsumenci częściej wybierają w sklepach te marki, których profile śledzą w social media. Kupują produkty bezpośrednio z portali społecznościowych ulubionych firm, podaje raport “Connected Commerce” autorstwa DigitasLBi.

Największy wpływ na decyzje zakupowe online i offline ma chiński portal społecznościowy Sina Weibo, łączący w sobie funkcje Twittera z Facebookiem. Już w 2012 roku, Sina Weibo posiadał ponad 500 milionów użytkowników. Więcej niż połowa (53%) spośród nich deklaruje, że ten portal społecznościowy ma znaczny wpływ na decyzje podejmowane w trakcie zakupów. Zaraz za Weibo.com plasuje się Facebook. 52% osób posiadających konto na Facebooku czerpie z niego inspiracje w procesie zakupowym.

Top 5 social media

Na trzecim miejscu plasuje się Pinterest, którego wartość szacowana jest obecnie na 11 miliardów dolarów. 46% użytkowników Pinterest twierdzi, że portal ma duży wpływ na to, jakie produkty kupią w sklepach. Dwie trzecie kontentu opublikowanego na Pinterest pochodzi od marek lub firm, a prawie każdy użytkownik (95%) tego portalu robi zakupy w Internecie. Według Pitnerest Insider, 69% konsumentów znalazło produkt, który później kupili lub który zamierzali kupić, na tym portalu społecznościowym.

Nieznacznie mniejszy jest odsetek osób (43%), które podejmują decyzje zakupowe za pośrednictwem należącego do Facebooka Instagramu. Ten portal społecznościowy ma liczbę użytkowników ponad 4-krotnie większą niż Pinterest. Grupa zarejestrowanych na Instagramie osób przekracza 300 milionów. Ponad połowa (53%) użytkowników Internetu w wieku od 18 do 29 lat korzysta z tego portalu.

Piąte miejsce w kategorii portali motywujących do zakupów zajmuje Twitter. 36% użytkowników Twittera, czyli ponad 100 milionów osób twierdzi, że Twitter ma wpływ na ich decyzje zakupowe.

Social media elementem strategii omnichannel

35% użytkowników mediów społecznościowych deklaruje, że gdy odwiedza sklepy stacjonarne, kupuje więcej produktów tych marek, które śledzi w social media.

Mimo tego, platformy społecznościowe nie stały się jak dotąd najważniejszym kanałem zakupowym. Jedynie 28% użytkowników mediów społecznościowych kupiło produkt bezpośrednio z platformy społecznościowej w ciągu ostatnich 30 dni od wykonania badania. Robienie zakupów na platformach społecznościowych nie jest trendem rozpowszechnionym w Europie. Ten sposób nabywania produktów jest bardziej popularny na terenie Azji i Stanów Zjednoczonych. 56% osób dokonało zakupu przez social media w Singapurze w ciągu ostatniego miesiąca. W USA, było to 32%. W Wielkiej Brytanii – 25%.

Największa część badanych kupowała za pośrednictwem dwóch chińskich serwisów: Sina Weibo (39%) oraz Renren (29%). Często wykorzystywanym kanałem zakupowym były Facebook (23%) i Instagram (21%). Mniej popularny był Pinterest (18%) i Twitter (17%).

Badania „Connected Commerce” DigitasLBi zostały przeprowadzone w marcu 2015 roku wśród osób z 17 krajów, takich jak Wielka Brytania, USA, Chiny, Niemcy, Holandia, Dania, Francja, Japonia i Australia.

Reklama

SCF 2017 Spring