Raport Nielsen: sprzedaż produktów spożywczych online przeżywa boom

produkty spozywcze ecommerce

55% konsumentów woli kupować żywność w internecie, niż w tradycyjnych marketach – tak wynika z globalnego raportu “The Future of Grocery” przygotowanego przez agencję badawczą Nielsen.

Potencjał tego rynku jest olbrzymi. Aż 55% konsumentów z całego świata zamierza kupować produkty spożywcze w e-sklepach. Obecnie robi tak 25% klientów.

Największy potencjał wzrostu obserwowany jest w krajach rozwijających się i wśród najmłodszych konsumentów. To oznacza, że sieci handlowe nie chcąc tracić potencjalnych klientów i zysków, będą musiały dostosować się do ery sprzedaży internetowej.

Postępująca urbanizacja nakręca e-commerce

W Ameryce Północnej konsumenci deklarują duże zainteresowanie kupowaniem żywności online, ale za tymi deklaracjami nie idą czyny. Jedynie 12% z nich korzysta z tej opcji robienia zakupów. Jeszcze mniej respondentów, bo jedynie 9%, korzysta przy tym z opcji click and collect, czyli kupienia produktów online, a następnie osobistym odebraniu ich w punkcie stacjonarnym.

Znacznie chętniej po żywność w internecie sięgają przedstawiciele młodego pokolenia. Wśród osób w wieku 21-34 lat aż 57% deklaruje chęć kupowania w jedzenia w e-sklepach, a 30% już z tego korzysta.

“Wraz z postępującą urbanizacją, zamawianie zakupów online z opcją dostawy do domu staje się kluczowe. Tego oczekują współcześnie konsumenci” – potwierdza James Russo, wiceprezes agencji Nielsen.

Sieci handlowe nadrabiają stracony czas

Ten trend bardzo widoczny jest przede wszystkim w szybko rozwijających się państwach azjatyckich. W Chinach już 46% konsumentów kupuje produkty spożywcze w internecie. Zdaniem Jamesa Russo to właśnie tam, a także w Afryce, na Bliskim Wschodzi i Ameryce Łacińskiej sprzedaż produktów FMCG w internecie będzie rozwijać się najszybciej. W krajach rozwiniętych, takich jak USA czy Kanada, klienci co prawda chętnie wyszukują informacji o produktach online, ale po zakupy udają się do tradycyjnych sklepów.

“W krajach rozwijających się konsumenci są bardziej “internetowi”, niż w tych rozwiniętych. Są bardziej zaangażowani w wirtualny świat, nie tylko szukają tam informacji, ale korzystają z niego również do robienia zakupów” – komentuje James Russo.

Jego zdaniem branża spożywcza bardzo późno dostrzegła potencjał, jaki leży w e-commerce, ale obecnie sieci handlowe na całym świecie nadrabiają te zaległości. “Pokolenie milenijne wymusza te zmiany, a sieci handlowe nie chcąc tracić potencjalnych klientów i zysków, będą musiały dostosować się do ery sprzedaży internetowej” – podsumowuje James Russo.

Raport “The Future of Grocery” został stworzony na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 30 tys. konsumentów z 60 krajów całego świata.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring