Aplikacje mobilne kluczem do zwiększania współczynnika konwersji

michael langguth poq studio

Branża mobilna jest najszybciej rozwijającym się segmentem handlu detalicznego. Według najnowszego badania comScore, ponad 60% sprzedaży online dokonuje się na urządzeniach mobilnych.

Czas przeglądania stron internetowych na komputerach desktopowych obniżył się o 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Klienci oczekują, że będą mogli robić zakupy we wszystkich kanałach sprzedaży, a tylko jeden na dziesięciu konsumentów nie zmienia urządzeń w trakcie przemierzania ścieżki zakupowej. To jest początek nowego świata cross-channelowej sprzedaży, której centrum stanowią urządzenia mobilne.

Aplikacje mobilne kluczem do wzrostu sprzedaży

Aplikacje stoją na czele zwiększania mobilnej konwersji. Według najnowszego badania Internet Retailer, współczynnik wzrostu przychodów z aplikacji dla dużych brytyjskich retailerów takich jak House of Fraser, ASOS, Asda, oscyluje pomiędzy 90% a 200% w skali roku. Każda z wymienionych firm zarabia powyżej 10 mln funtów za pośrednictwem swoich aplikacji.

Dane z platformy Poq rysują ten sam obraz: współczynniki konwersji z aplikacji są dwukrotnie wyższe od współczynników konwersji mobilnych stron internetowych i często walczą o najwyższe miejsce z desktopowymi współczynnikami konwersji. Są na to trzy główne powody: aplikacje dostarczają najlepsze doświadczenie konsumenckie, ponieważ są stworzone specjalnie dla smartfonów, podlegają personalizacji, i korzystają z nich najbardziej lojalni klienci, by nie trzymać rękę na pulsie.

Biorąc pod uwagę to, że Wielka Brytania jest najlepiej przystosowana do zakupów mobilnych w Europie, zaskakujące jest, że tylko 18% spośród UK Top 500 Retailers próbuje wykorzystać potencjał rynkowy aplikacji mobilnych. Branża aplikacji sprzedażowych w USA jest bardziej rozwinięta: ponad 50% Top 500 US Retailers oferuje aplikacje zakupowe.

Gdy przeprowadziliśmy badanie “IRUK2015 Mobile and Cross-Channel”, odkryliśmy, że brytyjscy retailerzy, którzy oferują aplikacje zakupowe, często nie wykorzystują sposobności, by stworzyć naprawdę warte uwagi aplikacje. Standardowe funkcje, jak wyszukiwarki sklepów, są wdrożone, jednak pomija się włączanie bardziej interesujących opcji, które zwiększają liczbę pobrań aplikacji i pomagają zbudować most łączący sprzedaż online i offline. Amerykański rynek aplikacji jest żywym przykładem na to, że dostarczenie lepszego doświadczenia konsumenckiego za pomocą aplikacji jest możliwe.

Dynamiczny kontent

Jednym ze sposobów na to jest dynamiczny kontent. Tylko dwóch spośród Top 500 UK Retailers oferuje kontent, który zmienia się codziennie lub co tydzień. Odpowiednio dopasowany i regularnie zmieniający się kontent może pomóc w zdobyciu nowych otwarć aplikacji oraz w zwiększeniu zaangażowania użytkowników. Aplikacją, która realizuje te założenia jest Nordstrom. Doprowadziła ona do zwiększenia sprzedaży o 210% pomiędzy 2013 a 2014 rokiem. Linki ze strony głównej odsyłają do różnych sekcji dedykowanych wejściom na bloga. Łatwiej jest czytać artykuły i nawigować w obrębie aplikacji, niż za pomocą mobilnej strony internetowej. To sprawia, że aplikacja jest bardziej atrakcyjna nie tylko do robienia zakupów za jej pomocą, ale także pod względem dostępu do kontentu.

Następnym krokiem jest wprowadzenie kontentu na wyłączność, który powinien być skrojony konkretnie dla użytkownika aplikacji. Na platformie Poq, widzimy jak zwiększa się zaangażowanie użytkowników w chwili, gdy retailer prowadzi kampanię dostępną wyłącznie za pośrednictwem aplikacji.

Wygoda

Równie ważna jest wygoda. Najlepsze aplikacje sprzedażowe integrują technologie, które ułatwiają klientom robienie zakupów i płacenie w sklepie stacjonarnym. Aplikacja Target jest na to dobrym przykładem. Jest połączona z Apple Pay, oraz z mapą sklepu stacjonarnego, która pokazuje użytkownikom gdzie mogą znaleźć konkretne produkty, i na jakie części podzielony jest sklep. House of Frazer oferuje podobne funkcje. Aplikacja rozpoznaje sytuacje, w których użytkownik robi zakupy w sklepie stacjonarnym House of Fraser i poszerza menu o opcje takie jak skaner kodów. Tylko 28% aplikacji IRUK500 Retailers udostępnia funkcję skanowania kodów w sklepach stacjonarnych. Innymi użytecznymi technologiami są usługi powiadomień dostosowane do położenia geograficznego oraz oprogramowanie analityczne dla retailerów, które pozwala im lepiej poznać swoich klientów. Deep linking umożliwia z kolei odsyłanie do konkretnych stron w obrębie aplikacji. Retailerem, który udostępnia tę opcję jest Amazon.

Te i inne omówione sposoby na udoskonalenie kontentu mogą pomóc w zwiększeniu ruchu i zaangażowania w obrębie aplikacji, oraz zwiększenia sprzedaży. Ze względu na to, że rynek aplikacji mobilnych wyprzedza wzrost pozostałych gałęzi retailu, ciągłe polepszanie aplikacji jest najlepszym zabezpieczeniem przyszłości waszych dochodów.

Autorem tekstu jest Michael Langguth, współzałożyciel Poq Studio, przedsiębiorca prowadzący obecnie swój drugi biznes internetowy. W Poq zajmuje się operacjami biznesowymi.

Platforma Poq umożliwia retailerom tworzenie mobilnych aplikacji na iPhone’y, iPad’y i system Android. Wśród klientów znajduje się ponad 30 retailerów, takich jak House of Fraser, Missguided, Steven Alan i Radley.

Reklama

SCF 2017 Spring