Trusted Shops: 7 wskazówek jak odnieść sukces na niemieckim rynku e-commerce

trusted shops niemcy ecommerce

Polscy właściciele sklepów internetowych coraz częściej rozważają ekspansję również na rynku niemieckim. Eksperci Trusted Shops radzą, o czym należy pamiętać, aby z powodzeniem prowadzić sklep w Niemczech i nie narazić się na niepotrzebne koszty lub kary.

Wejście w życie unijnej dyrektywy w sprawie praw konsumenta ujednoliciło przepisy prawne w krajach Unii Europejskiej. Pomimo to, w poszczególnych państwach nadal istnieją drobne różnice, które przedsiębiorcy powinni uwzględnić. W przeciwnym razie mogą narazić swój sklep na negatywne konsekwencje, jak np. kary finansowe nałożone przez niemieckie organizacje konsumenckie bądź utratę zaufania wśród niemieckich konsumentów.

1. W umowach handlowych podaj swoje dane osobowe, a nie nazwę sklepu

Zagraniczne sklepy internetowe mogą budzić obawy lokalnych dostawców. Sprzedawcy, którzy prowadzą działalność bez wpisu w rejestrze handlowym, powinni w kontaktach handlowych posługiwać swoim imieniem i nazwiskiem, a nie występować pod nazwami własnymi, np. nazwą sklepu (§ 3, § 5 ust. 1 nr 3 UWG). Dzięki temu kupujący oraz partnerzy biznesowi czują się pewniej, ponieważ wiedzą kim jest właściciel sklepu internetowego.

2. Zamieść numer VAT w stopce redakcyjnej

Sprzedawcy internetowi prowadzący działalność w Niemczech mają obowiązek podania numeru VAT w swojej w stopce redakcyjnej (§ 5 ust. 1 nr 6 TMG). Jeżeli spółka została zarejestrowana w Polsce, jako podatnik VAT EU wówczas przedsiębiorca powinien zamieścić numer VAT składający się z ISO kraju (PL) wraz z numerem NIP. Natomiast, jeżeli spółka została zarejestrowana w Niemczech, przedsiębiorca zobowiązany jest zamieścić numer VAT nadany podczas rejestracji.

3. Zwróć uwagę na dane wymagane przy zapisie do newslettera

Ochrona danych osobowych jest bardzo istotna dla niemieckich konsumentów. Zwracają na to uwagę, również przy zapisie do newslettera. Wielu przedsiębiorców w formularzu zgody na otrzymywanie newslettera prosi użytkowników o podanie nazwiska. Jest to często wymóg konieczny, aby móc otrzymywać newsletter. W niemieckim e-sklepie podanie nazwiska powinno być opcjonalnie i tylko konsument decyduje, czy chce taką informację zostawić. Ponadto zgoda na wysłanie materiałów informacyjnych i reklamowych powinna być zawsze wyraźną i świadomą decyzją konsumenta.

4. Zamieść cenę za 1 kg oraz wybraną ilość danego produktu

Konsument przed złożeniem zamówienia powinien uzyskać informacje o kosztach. W e-sklepie przy podawaniu ceny należy zamieścić informację, czy jest to kwota brutto, czy netto oraz czy cena uwzględnia koszty przesyłki. Dodatkowo e-sprzedawcy oferujący asortyment na wagę lub produkty o różnej pojemności, powinni zamieścić zarówno informacje o cenie jednostkowej, np. za 1 kg lub1 litr, jak i informacje o cenie za konkretną ilość, którą wybrał konsument.

5. Wyjaśnij, co oznacza przekreślona cena

Jeżeli jednym z działań reklamowych jest zamieszczanie na stronie sklepu przekreślonej ceny, to przedsiębiorca powinien wyjaśnić jej znaczenie. Czy jest to poprzednia cena? Czy taka kwota widnieje u konkurencji? Kupujący nie powinien mieć w tym wypadku żadnych wątpliwości.

6. Poinformuj o opłacie dodatkowej po dostarczeniu przesyłki

W przypadku płatności za pobraniem, częstą praktyką w Niemczech jest pobieranie opłaty dodatkowej przy odbiorze towaru w wysokości 2 euro. Jeżeli przy dostawie, kurier poprosi o uiszczenie opłaty dodatkowej, to taka informacja powinna się znaleźć na stronie sklepu jeszcze przed rozpoczęciem procesu składania zamówienia, a także na stronie z podsumowaniem zamówienia.

7. Poinformuj klienta o obciążeniu rachunku

Kupujący powinien znać datę realizacji przelewu, więc obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie klienta o obciążeniu rachunku np. w przypadku płatności kartą lub polecenia zapłaty. W tym modelu płatności, klient wyraża zgodę na obciążenie jego konta przez kontrahenta. Często termin obciążenia rachunku determinuje moment nadania przesyłki. Data realizacji płatności może mieć również wpływ na datę zawarcia umowy i przesłanie informacji z tym związanych. Dla przykładu, jeżeli umowa dochodzi do skutku dopiero z chwilą dostawy towaru, to sprzedawca internetowy nie powinien oferować przedpłaty, jako metody płatności.

Przed rozpoczęciem sprzedaży na innych rynkach warto sprawdzić, jakie praktyki są typowe dla jego mieszkańców. Jest to kluczem do zbudowania dobrze prosperującego sklepu internetowego za granicą.

Trusted Shops to europejska firma oferująca rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci. Została założona w 1999 w Kolonii. Od tamtej pory certyfikaty Trusted Shops uzyskało ponad 18 000 sklepów internetowych. Do sklepów certyfikowanych przez Trusted Shops należą m.in.: Neo24.pl, Cyfrowe.pl, Limango.pl, Zalando.pl, Organic24.pl.

Reklama

SCF 2017 Spring