Poczta Polska: strategiczne kierunki rozwoju dla usług e-commerce

poczta-polska ecommerce uslugi

Rok 2011 był przełomowy w historii Poczty Polskiej. Zarząd spółki podjął wówczas strategiczną decyzję o rozwijaniu szeroko rozumianych usług dla dynamicznie rozwijającego się sektora e-commerce.

“Szukając strategicznych kierunków rozwoju dla Poczty Polskiej i dywersyfikacji naszych działań biznesowych, nie mogliśmy nie zwrócić uwagi na branżę e-commerce. Już wówczas widzieliśmy jej potencjał i dynamikę. Z czasem rozwój usług dla e-commerce stał się jednym z naszych priorytetów. Widzimy szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej w tym segmencie rynku, a co za tym idzie, zwiększenia przychodów z tej działalności” – mówi w rozmowie z redakcją Evigo Sławomir Żurawski, dyrektor w biurze rozwoju usług KEP Poczty Polskiej.

19% wzrost w sektorze e-commerce

Cztery lata później efekty tej decyzji są więcej niż widoczne. Po pierwszych 5 miesiącach 2015 roku Poczta Polska może pochwalić się 19 proc. wzrostem, w ujęciu rok do roku, w segmencie KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe). O 53% wzrosła także liczba zrealizowanych przesyłek kurierskich dedykowanych stricte branży e-commerce, a sprzedaż wszystkich usług dla tego segmentu rynku zwiększyła się o 30%

“Już obecnie rozwijamy się szybciej niż rynek. Naszym celem jest zbudowanie pełnej oferty wzdłuż całego łańcucha dostaw. Mamy silną markę, jesteśmy obecni niemal w każdym zakątku kraju, a nasze konta firmowe najszybciej na rynku obsługują kwoty wpłat pobrania, co jest niezmiernie ważne dla zachowania płynności finansowej zwłaszcza w przypadku mniejszych graczy” – wylicza Sławomir Żurawski. Dodaje, że obecnie Poczta Polska obsługuje już ok. 40 proc. całego rynku przesyłek paczkowych dla branży e-commerce w Polsce.

Dogodne formy dostawy przesyłki z e-sklepu

Jednym z największych atutów Poczty Polskiej jest możliwość wyboru najbardziej dogodnej formy dostawy przesyłki z e-sklepu. Obecnie oprócz dostaw “door to door”, Poczta oferuje opcję „odbioru w punkcie” w około 4200 placówkach pocztowych, w punktach partnerskich takich jak stacje paliw Orlen, oraz przy użyciu urządzeń samoobsługowych. Tych ostatnich ma być łącznie ok. 1 tys. W przyszłym roku ma działać już kilkaset urządzeń, przede wszystkim w największych aglomeracjach i lokalizacjach o największym natężeniu ruchu.

slawomir zurawski poczta polska

Sławomir Żurawski, dyrektor w biurze rozwoju usług KEP Poczty Polskiej

“Stawiamy na wielokanałowy dostęp klienta do usług. Prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy z kolejnymi partnerami. Coraz większa liczba naszych własnych placówek staje się tzw. przyjazna e-commerce. Chodzi o dedykowane stanowiska do przyjmowania przesyłek od e-sklepów, wydłużone godziny dostarczenia paczek do nadania, przy równoczesnym zagwarantowaniu tych samych terminów dostaw. Na przełomie 2015/16 roku chcemy mieć łącznie sieć 10 tys. punktów odbioru paczek, co będzie największą siecią typu click and collect w Polsce” – tłumaczy Sławomir Żurawski.

Poczta stawia na optymalizację dostawy

Dodatkowo Poczta Polska wprowadza kolejne udogodnienia, które mają wyróżnić ją na tle konkurencji. Takim przykładem może być możliwość zmiany przez klienta miejsca i sposobu odebrania przesyłki w dowolnym czasie realizacji zamówienia, czy dostarczanie przesyłek również w weekendy w okresie największego przedświątecznego szczytu zakupowego. “To nie tylko pokazuje naszą siłę i możliwości, ale spotyka się również z dużym zadowoleniem ze strony klientów. Na pewno będziemy kontynuować te działania” – podkreśla Sławomir Żurawski.

Jego zdaniem wśród najważniejszych kwestii związanych z obsługą branży e-commerce jest czas dostawy. “Dostawy tego samego dnia są na razie ewenementem. To trudne, a co za tym idzie kosztowne, z logistycznego punktu widzenia. Ale czas dostawy będzie się systematycznie skracał. Tego wymagają od nas klienci” – mówi.

Internetowe zakupy produktów spożywczych

Kolejnym trendem, na który zwraca uwagę Sławomir Żurawski, są internetowe zakupy produktów spożywczych. “Na razie to nisza, ale ten segment e-commerce rośnie bardzo szybko. Kto znajdzie najlepsze rozwiązanie na sprawne i szybkie dostawy produktów spożywczych zakupionych w e-sklepach, ten wygra. Nie ukrywam, że bacznie przyglądamy się temu sektorowi” – opowiada Sławomir Żurawski.

To nie jedyna rzecz, o której myślą władze Poczty Polskiej. Już wkrótce spółka uruchomi pełną usługę magazynowo – logistyczną dla graczy e-commerce. Będą mogli z niej skorzystać nie tylko najwięksi gracze, ale również e-sklepy realizujące kilkadziesiąt przesyłek miesięcznie.

Niedawno Poczta Polska ogłosiła strategię oraz wizję na lata 2015 ̶ 2020. Głównym obszarem wzrostu firmy będą paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla e-commerce. Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100%. Ma to ułatwić spółce udany debiut na giełdzie, który planowany jest na 2016 rok.

Reklama

SCF 2017 Spring