Raport Gemius: Stan branży e-commerce w Polsce

e-commerce-gemius

Izba Gospodarki Elektronicznej i firma Gemius opublikowały raport, którego celem jest pomiar rynku branży e-commerce w Polsce.

Spośród wszystkich badanych, ponad połowa (55%) to osoby, którym zdarzyło się kupować online w przeszłości. Wśród tej grupy największy odsetek stanowią osoby w wieku do 34 lat, z wykształceniem średnim lub wyższym, mieszkający w miastach oraz deklarujący swoją sytuację materialną jako dobrą.

Kupujący w sieci

Kupujący online charakteryzują się wysoką świadomością marek i serwisów e-commerce dostępnych w sieci. Dokonując zakupów w sieci kierują się oni przede wszystkim wygodą, oszczędnościami i większą możliwością wyboru niż w sklepach tradycyjnych. Zwraca uwagę także fakt, że w dużej mierze postrzegają oni zakupy online jako nie tylko wygodne i bardziej komfortowe dla konsumenta, ale także jako bezpieczne i nieskomplikowane w zdecydowanej większości przypadków.

Osoby te, oprócz kupowania w internecie, bardzo często deklarują także poszukiwanie i porównywanie cen produktów online. Najchętniej kupowanymi przez nich produktami są odzież, sprzęt RTV / AGD, książki, płyty, obuwie, sprzęt komputerowy oraz urządzenia mobilne takie jak telefony, smartfony czy tablety. Poszukując tych produktów, kupujący online wykorzystują przede wszystkim strony sklepów internetowych, wyszukiwarki oraz strony serwisów, na których dokonali konkretnego zakupu.

gemius e handel polska

Żródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”

Oprócz niższych cen, w opinii kupujących online, głównym motywatorem do takiej formy zakupów jest szeroko rozumiana wygoda w postaci całodobowego dostępu do sklepu, braku konieczności fizycznej obecności w sklepie czy łatwość porównywania różnych ofert dostępnych na rynku.

Efekt ROPO

Efekt ROPO (research online, purchase offline) dotyczy około połowy e-klientów i waha się on w zależności od kategorii kupowanych produktów – np. jest widocznie wyższy w przypadku artykułów RTV / AGD, a niższy przy kupnie biżuterii, multimediów czy gier komputerowych. Komputer przenośny (laptop) jest zdecydowanie najczęściej używanym urządzeniem w procesie dokonywania zakupów online. Jednocześnie 37% kupujących deklaruje korzystanie ze smartfona, a 24% z tabletu podczas kupowania przez internet, a najczęściej wskazywanymi niedogodnościami korzystania z urządzeń mobilnych podczas e-zakupów są niewygodne formularze zakupowe oraz niedostosowanie stron do urządzeń mobilnych.

Najchętniej wybieraną formą dostawy zakupionych produktów online jest zdecydowanie dostawa bezpośrednia do pracy lub domu za pośrednictwem kuriera lub poczty. Dostawa towarów kurierem jest najczęściej wybieraną formą przez badanych e-kupujących. Także jeśli chodzi o preferowane możliwe formy zwrotu towaru w procesie zakupu online, najczęściej wymieniana jest możliwość darmowego zwrotu kurierem (w systemie door-to-door) lub pocztą.

E-commerce oczami internautów

W obszarze płatności za dokonywane zakupy online zdecydowanie najbardziej zachęcającą do zakupów jest szybki przelew przez serwisy płatności (np. PayU, przelewy24, Dotpay itp.). Najmłodsi e-kupujący także często wskazują na płatność gotówką przy odbiorze osobistym u kuriera jako preferowany sposób dokonywania transakcji przy zakupach online. Niższe koszty produktów, specjalne oferty cenowe lub niższe koszty dostawy zakupionych towarów to główne czynniki, które w opinii kupujących online zachęcają ich do tej formy prowadzenia zakupów. Istotnym elementem jest także wiarygodność miejsca, w którym są dokonywane zakupy online. Jest ona przede wszystkim budowana na opiniach innych e-kupujących.

gemius e handel polska 1

Żródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”

„Badanie potwierdza, że zakupy w internecie robimy coraz chętniej i przeznaczamy na nie coraz większe kwoty, które obecnie stanowią średnio 80 zł miesięcznie. Jak potwierdzają wyniki – aż 54% polskich internautów kupuje produkty bądź usługi na polskich stronach internetowych: to o 9 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym. Czynnikami, które niewątpliwie zachęcają do e-zakupów jest ich wygoda, szybkość oraz bezpieczeństwo. Atrakcyjna oferta cenowa produktów oraz niższe koszty dostawy nadal pozostają głównymi elementami, które skłaniają nas do zakupu przez internet. Interesujący jest fakt, że ponad 40% respondentów, jako czynnik wpływający na decyzję zakupową wskazało opinie o danym sklepie internetowym i pozytywne doświadczenia konsumentów” – mówi Patrycja Staniszewska Członek Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej.

„Choć dynamika sprzedaży detalicznej w obszarze e-handlu w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie, to statystyczna ilość przesyłek na obywatela naszego kraju pochodzących z e-handlu wciąż jest jedną z niższych. Przyszłość zarówno branży e-Commerce jak i obsługującej ją kurierskiej wydaje się więc rysować w różowych barwach. Wyniki tegorocznego raportu sygnalizują pewną zmianę akcentów. Polscy internauci coraz śmielej testują zakupy w zagranicznych e-serwisach. Wiodące w tym zakresie (Amazon czy Zalando) oferują darmową dostawę lub zwrot zakupionego towaru, podczas gdy w Polsce zdarza się spotykać sytuację gdy e-sprzedawca „odbija” sobie obniżoną cenę towaru (bo tak generuje ruch i konwersję na swojej stronie) na koszcie dostawy. Coraz więcej Polaków ma świadomość, że tak być nie musi” – dodaje Robert Sulich, Dyrektor ds. marketingu, DHL Parcel Polska.

Reklama

SCF 2017 Spring