Zmiana myślenia o logistyce, firmy kurierskie w zadyszce

ecommerce curiers

Najwięksi detaliści online coraz częściej rozwijają własne sieci dystrybucyjne i wysyłkowe i odwracają się od usług firm kurierskich. Ten trend można dostrzec w wynikach kwartalnych dwóch największych firm spedycyjnych i kurierskich. UPS i FedEx winą za spadki rentowności obarczają właśnie firmy z branży e-commerce

Wyniki UPS za drugi kwartał tego roku pokazały spadek marży operacyjnej z 13.4% do 12.9%. Na wiosnę obroty kurierskiego giganta wzrosły zaledwie o 1,2% w ujęciu rok do roku, co jest wynikiem znacznie poniżej oczekiwań. „Na nasze wyniki miała wpływ sytuacja na rynku oraz zmieniające się preferencje klientów” – powiedział Scott Davis, prezes UPS. Nie lepiej poradził sobie FedEx, który zakończył drugi kwartał z prawie 2%. spadkiem marży operacyjnej licząc rok do roku.

Usługi kurierskie były do tej pory postrzegane jako integralna część branży e-commerce. Ale w obliczu rosnącej konkurencji detaliści internetowi starają się uniezależnić od nieprzewidywalnych cenowo zewnętrznych firm pocztowych. Sprzedawcy inwestują więc w kanały multichannel typu “ship from store”, gdzie klienci odbierają towary zamówione online w tradycyjnych sklepach. Takie rozwiązanie nie tylko pozawala uniknąć wysokich opłat za wysyłkę często z innej części kraju, ale też pozytywnie wpływa na ruch w placówkach stacjonarnych.

Według raportu Cornea Savillis kontrola systemu dystrybucji to nadal słaba strona działalności sprzedawców internetowych. Analitycy zauważają, że mniejsze, ale gęściej rozsiane centra dystrybucji to mniejsze koszty wynajmu i większa elastyczność obsługi. Zalety tego rodzaju modelu odkrył już m.in. Amazon. Firma od 2010 roku zainwestowała ponad 14 mld dolarów we własną sieć magazynów i centra dystrybucji w kilkudziesięciu miastach Stanów Zjednoczonych. Koncern zapowiada kolejne takie wydatki.

Autorzy raportu szacują, że obecnie e-sprzedawcy w Europie potrzebują głównie magazynów o średniej powierzchni sięgającej 50 tys. m kw. Ale według prognoz już za kilka lat największym zainteresowaniem będą się cieszyć mniejsze, satelickie obiekty o powierzchni poniżej 10 tys. m kw.

A czy w Twojej firmie ktoś już myśli o optymalizacji systemu dystrybucji?

Reklama

SCF 2017 Spring