Rusza Unijna platforma do rozstrzygania konfliktów w e-commerce

Zaangażowanie Unii w platformy e-commerce

Konflikty powstające pomiędzy klientem i sprzedawcą nie należą do najłatwiejszych, a w momencie, gdy sprawa dotyczy zagranicznego e-sklepu – cały proces staje się jeszcze bardziej czasochłonny i uciążliwy. Dlatego właśnie Unia Europejska postanowiła stworzyć stronę internetową ODR, która od 2016 roku ułatwia znalezienie kompromisu pomiędzy kupującym i sprzedającym.

Online Dispute Resolution, gdyż tak brzmi pełna nazwa wspomnianej platformy, powstało ze względu na rosnące zapotrzebowanie społeczeństwa. Ponad 70 % konsumentów pochodzących z Unii Europejskiej uważa, że znalezienie rozwiązania konfliktu jest o wiele trudniejsze, jeżeli w grę wchodzi zagraniczny sklep online. W ich opinii szybciej można znaleźć kompromis w rozmowach z podmiotem krajowym.
Istnienie unijnej strony internetowej pozwoli klientom na uniknięcie drogi sądowej i będzie dostępne dla obywateli UE w każdym państwie członkowskim. Możliwość rozstrzygania w ten sposób sporów z każdym sklepem online, który działa na terenie UE została zatwierdzona przez Parlament Europejski w roku 2013.

NIE UFAMY ZAKUPOM PRZEZ INTERNET

Choć głównym zadaniem wspomnianej witryny ma być rozstrzyganie sporów zagranicznych to przewidziana jest także ich pomoc w takich samych przypadkach dotyczących krajowych sklepów online. Ogólnym założeniem ma być więc ułatwienie współpracy pomiędzy klientami i sprzedawcami oraz próba dojścia do porozumienia poprzez mediacje – a nie tylko czasochłonne sprawy sądowe.

Zobacz także: NOWE TRENDY W POLSKIM E-COMMERCE

Z przeprowadzonych badań wynika, że klienci niechętnie robią zakupy w zagranicznych sklepach online. Wynika to z ich braku zaufania i przeświadczenia, że ich interesy nie będą chronione, jeżeli dojdzie do jakiegokolwiek sporu pomiędzy stronami transakcji. W opinii specjalistów, którzy na co dzień zajmują się rozstrzyganiem sporów prawnych, to właśnie instytucje oraz sami sprzedawcy powinni zadbać o edukacje społeczeństwa w kwestii ich praw. Jeżeli będą oni mieć świadomość funkcjonowania platformy ODR to wzrośnie jednocześnie ich zainteresowanie transakcjami transgranicznymi, jak i ogólnymi działaniami Unii Europejskiej.

CZY HANDEL MIĘDZYNARODOWY JEST CO RAZ BARDZIEJ POPULARNY?

Choć w dalszym ciągu trudno powiedzieć jak w najbliższych latach rozwinie się handel transgraniczny – obecnie można z całą pewnością stwierdzić, że obserwowany jest systematyczny wzrost liczby transakcji międzynarodowych. Sektor e-commerce sam w sobie staje się co raz bardziej popularny, aczkolwiek dominują tutaj wciąż zakupy online w sklepach krajowych, które uznawane są za bezpieczniejsze.

Nie oznacza to jednak, że handel zagraniczny się nie rozwija – dzieje się to po prostu wolniej. Powstanie platformy ODR powinno przyczynić się do przyspieszenia tego procesu, tym bardziej, że stworzona procedura wypełniania wniosku jest bardzo prosta. Klient musi podać najbardziej podstawowe informacje o sobie oraz o swoim problemie – jednocześnie wspierając je posiadaną dokumentacją.

Wielu klientów zastanawia się nad kwestią kosztów – tutaj jednak także postanowiono cały proces jeszcze bardziej ułatwić i uczynić go w 100% darmowym. Aby platforma była faktycznie dostępna dla każdego obywatela UE na stronie pojawi się opcja wybrania jednego z urzędowych języków państw członkowskich. Po ukończeniu procesu rejestracji, wniosek zostanie przesłany do odpowiedniej instytucji krajowej, która rozstrzyga spory konsumenckie. W Polsce będzie to m.in. Inspekcja Handlowa i wspierające ją instytucje oraz sądy.

1 myśl na “Rusza Unijna platforma do rozstrzygania konfliktów w e-commerce

  1. Pingback:5 kluczowych trendów w płatnościach e-commerce | EVIGO

Dodaj komentarz