Open Source dla małych i dużych graczy. Magento liderem rynku

magento 2.0

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Research and Markets, wzrost w globalnym e-commerce będzie wynosił 12,95 proc. w okresie 2014-2019. Głównymi dostawcami technologii będą Magento, Oracle ATG Commerce, PrestaShop, Shopify oraz WooThemes.

Spośród wymienionych rozwiązań Magento, PrestaShop oraz Woo są rozwijane na licencji Open Source, co oznacza, że są udostępniane za darmo, a każdy użytkownik może w dowolny sposób modyfikować je na swoje potrzeby wedle własnego uznania.

-Na świecie jest coraz większa tendencja, także wśród największych retailerów, do korzystania z oprogramowania open source – wskazuje Dariusz Tomoń, E-commerce Partner z firmy Exorigo-Upos. – Wcześniej największe firmy korzystały przede wszystkim z oprogramowania dedykowanego lub rozwiązań oferowanych przez największych graczy, takich jak Oracle, IBM czy SAP.

Open Source nie zawsze darmowe

Najpopularniejsze rozwiązanie e-commerce oparte na licencji Open Source, Magento, jest rozpowszechniane w darmowej i dostępnej dla wszystkich wersji Community oraz płatnej wersji Enterprise, w której zapewnione jest, między innymi, wsparcie ze strony producentów programowania. Z podobnego modelu korzysta wiele firm, między innymi RedHat, dostawca płatnego Red Hat Enterprise Linux oraz Canonical, który pozwala wykupić pakiet wsparcia technicznego dla rozwijanego systemu operacyjnego Ubuntu.

– W wersji Enterprise występuje wiele funkcjonalności, których w wersji darmowej nie ma – wskazuje Dariusz Tomoń. – Przykładem może być wyszukiwarka SOLR lub segmentacja konsumentów. Można oczywiście te funkcjonalności wdrożyć na własną rękę, jednak trzeba na to przeznaczyć czas i środki. A takich dodatkowych modułów są dziesiątki.

Dariusz Tomoń wskazuje także, że łatwość modyfikacji jest jedną z głównych zalet oprogramowania Open Source. – Nigdy mi się nie zdarzyło, by klient nie chciał jakiejś większej modyfikacji w Magento – wskazuje. – Systemy typu SaaS, choć często świetne, są mało elastyczne, nie da się ich zwykle spiąć z bardziej zaawansowanymi systemami ERP. Retailerzy mają różne potrzeby, nie mogą sobie pozwolić na taki brak elastyczności.  Dla jednych ważne są moduły raportowania, inni chcą by sklep był zintegrowany z ich systemem Business Intelligence. Sklepy mogą chcieć spiąć swój system z aplikacją mobilną, systemem księgowym lub dowolnym innym rozwiązaniem. Przy otwartym źródle napisanie wtyczki lub modułu na potrzeby konkretnego klienta nie stanowi problemu.

Pakiet podstawowy i dodatki

Siłą rozwiązań opartych na otwartych źródłach jest istnienie pewnego podstawowego pakietu usług dostępnego od razu, z którego można korzystać i który może być rozwinięty w stronę, która interesuje klienta – Przy wdrożeniu dedykowanym klient otrzymuje dokładnie to, czego chce, co oczywiście jest zaletą. Z drugiej strony jeśli jakieś funkcjonalności zostaną pominięte na etapie tworzenia specyfikacji systemu, to klient ich nie otrzyma a dopisywanie do istniejącego systemu może być skomplikowane.

Podkreślana jest także rola wsparcia producenta oprogramowania. – W tej chwili właścicielem Magento jest e-bay, jeden z największych graczy w e-commerce, a to zobowiązuje. Gdy klient zauważy błąd w wersji Community, jest zdany na siebie lub musi zatrudnić programistów, którzy ten błąd poprawią. W wersji Enterprise eliminację zgłoszonych błędów zapewnia producent. Licencje kosztują niemało ale wsparcie jest gwarantowane.

Platforma badawcza BuiltWith wskazuje, że w sieci jest aktywnych ponad 230 tysięcy stron internetowych korzystających z technologii Magento. Badania firmy Hivemind wskazują, że 26 proc. sklepów internetowych wykorzystuje właśnie tę platformę.

Exorigo-Upos oferuje kompleksowe rozwiązania IT, wspiera technologicznie sklepy i sieci handlowe oraz przedsiębiorstwa i instytucje z takich sektorów jak bankowość, ubezpieczenia, produkcja czy administracja publiczna. W ofercie firmy są między innymi rozwiązania E-commerce,  profesjonalne tworzenie sklepów internetowych na platformach open-source Magento i Prestashop, realizacja stron internetowych oraz tworzenie dedykowanych aplikacji webowych.

Reklama

ORF 2016 Fall Page