Chiny otwierają się na międzynarodowy handel online

E-commerce w Chinach

Z początkiem października Chiny wprowadzają zmiany w przepisach, które ułatwią funkcjonowanie firmom handlującym online poza granicami kraju. Specjalny projekt pilotowany przez chińskie Ministerstwo Handlu obejmuje wcielenie preferencyjnego cennika opłat celnych oraz usprawnienia w usługach bankowych.

Zmiany wspierające e-przedsiębiorców są pilotażowym projektem rządu, który w ten sposób chce zbliżyć się do e-sektora i przygotować do wprowadzenia zmian w całym kraju w przyszłości. Na razie większą swobodą działania będzie się cieszyć pięć chińskich miast. Przedsiębiorcy z Szanghaju, Chongqing, Hangzhou, Ningbo i Zhengzhou będą mogli liczyć na ulgowe traktowanie w sferze podatkowej i kredytowej, a w konsekwencji – na szybszy rozwój swojego biznesu.

Według Światowej Organizacji Handlu rządzone przez komunistyczne władze Chiny wyrastają na potęgę w e-biznesie choć wciąż borykają się z wieloma ograniczeniami, w tym zacofaniem e-administracyjnym kraju i cenzurą internetu.

Chińskim e-sprzedawcom doskwiera przede wszystkim brak dostosowanych do ich potrzeb przepisów prawnych i opieszałość urzędników we współpracy z e-sprzedawcami. „W ostatnich latach obserwujemy gwałtowny rozwój w branży e-commerce, szczególnie biorąc pod uwagę sektor transgranicznych usług B2C, jednak obecny system administracyjno-prawny nie nadąża za jego potrzebami” – przyznaje oficjalnie chińskie Ministerstwo Handlu.

Międzynarodowe badanie transakcji online, przeprowadzone w tym roku przez platformę płatniczą PayPal pokazało, że chińskie e-sklepy to należą do najpopularniejszych na świecie. Zagraniczna klientelę elektronicznych sprzedawców Państwa Środka stanowią głównie Amerykanie, Brytyjczycy i Rosjanie.

Reklama

SCF 2017 Spring