Badanie: zakupy w modelu social, smart i now

zakupy online odziez

Jak wynika z raportu Mobile Institute Customer Listening, konsumentów można podzielić na analitycznych – smart-shoppers, zasięgających opinii i ufających własnej intuicji social-shoppers oraz zdecydowanych now-shopppers.

Wyniki badań pokazują, że zachowania zakupowe niekoniecznie zależą od zmiennych demograficznych jak płeć, wiek, czy wielkość miejsca zamieszkania. Dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu, technologii mobilnej i social media wszyscy mamy dostęp do podobnych informacji i okazuje się, że mając do dyspozycji podobne dane i narzędzia kobiety i mężczyźni, osoby 55+ i młodzież, mieszkańcy wsi i dużych miast mogą podejmować podobne decyzje zakupowe w podobny sposób.

Porównywarki i social media

Analiza 1062 osób pokazuje, że w Polsce 32 proc. konsumentów to „smart-shoppers” ze względu na to, że kupują w sposób analityczny i przemyślany, często korzystając w tym względzie z nowoczesnych narzędzi, jak porównywarki, platformy zakupowe, czy serwisy z opiniami. Kupując postępują według planu, kierują się obiektywnymi cechami produktu, ale decyzja zakupowa zajmuje im znacznie więcej czasu niż pozostałym grupom.

Następną, podobnie liczną grupę (29 proc.) stanowią social shoppers, którzy do podjęcia decyzji zakupowej często potrzebują konsultacji z otoczeniem, np. porady znajomego, czy opinii w social media. Podczas zakupów, oprócz cech produktu, liczy się dla nich sama atmosfera zakupów, jakość obsługi, a także normy społeczne. Nie są pionierami w kontekście zakupów, wolą sprawdzone i przetestowane przez innych rozwiązania.

Różne sposoby wykorzystania Facebooka

Z kolei 20 proc. konsumentów to now shoppers. Są zdecydowanymi klientami, podejmują decyzje zakupowe najszybciej, ale wybierają przeważnie ze ściśle określonej grupy marek – kierują się prestiżem, uznaniem, a często też tym, żeby mieć coś w pierwszej kolejności i dość szybko. Pozostałe 19 proc. konsumentów stanowią osoby o wyrównanym udziale dwóch lub trzech modeli zakupowych.

W kontekście dialogu marka-konsument potrzeby tych trzech grup także są różne. Przykładowo, opinie liczą się dla każdej z nich, ale smart-shoppers najchętniej będą ich szukać w dedykowanych serwisach z opiniami, jak booking.com, czy opineo.pl, social shoppers w mediach społecznościowych, a now shoppers podobnie – w social media – ale nie czytając opinii, a raczej aktywnie o nie pytając. 

Reklama

SCF 2017 Spring