Jak sklepy stacjonarne bronią się przed konkurencją z Amazonu

Amazon e-commerce

Amerykańscy detaliści prowadzący sprzedaż stacjonarną starają się dogonić Amazon.com, giganta sprzedaży internetowej. Próbują przejąć klientów kupujących w sieci łącząc systemy stacjonarne z tymi online, skracając czas dostawy, a także promując ekskluzywne produkty. Trend ten zaobserwowali eksperci biorący udział w organizowanym przez agencję Reuters szczycie Global Retail ad Consumers Summit.

„Nie ma wątpliwości, że zdecydowana większość przedsiębiorców musi skoncentrować się na kanałach elektronicznych. Aby utrzymać sprzedaż, kluczowe jest zapewnienie klientowi możliwości kupowania online i odbierania towaru w sklepie” – powiedziała  Sucharita Mulpuru, analityk z Forrester Research.

Amerykańscy detaliści stacjonarni obawiają się rosnącej konkurencji ze strony sprzedawców internetowych. Mimo że handel online stanowi nadal niewielką część całościowego obrotu detalicznego, jego dynamika jest znacznie większa niż ta, którą może się pochwalić handel tradycyjny. Eksperci Forrester Research oczekują, że obroty ze sprzedaży internetowej wzrosną  w 2013 r. o 10%. Według sondażu przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie agencji Reuters wynika, że w tym sezonie świątecznym niemal tyle samo klientów planuje kupować w sklepach internetowych (15%), co w stacjonarnych (19%). Według danych Amerykańskiego Departamentu Handlu, W Stanach Zjednoczonych obroty ze sprzedaży internetowej wynosiły w drugim kwartale 2013 r. niemal 60,2 mld dol., co stanowiło 5,8% całościowej sprzedaży w tym okresie. W drugim kwartale 2013 r. obroty z e-handlu wzrosły o 18,4% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dla porównania, całkowita sprzedaż, licząc zarówno online jak i sklepy stacjonarne, wzrosła o 4,5%.

Aby zyskać pewną przewagę nad sprzedawcami internetowymi, a szczególnie nad Amazonem, sprzedawcy stacjonarni planują inwestować w projekty, które pozwolą im połączyć dwa rodzaje usług i zintegrować sprzedaż online z tą stacjonarną. Chodzi o to, żeby klient zamawiał towar przez internet, ale odbierał go w punkcie stacjonarnym. W nadchodzącej dekadzie w ich polityce będzie dominował ten właśnie trend. „Tradycyjni detaliści powinni nie tylko uporać się z zarządzaniem swoimi zasobami, muszą także oferować produkty niedostępne poprzez Amazon i to w konkurencyjnej cenie oraz szybko je dostarczać” – twierdzi John Tomlinson, analityk ITG Investment Research.  Hubert Joly, dyrektor zarządzający Best Buy dodaje, że programy działające na zasadzie „kup online, odbierz w sklepie” pomogą sieciom zwiększyć sprzedaż i lepiej zarządzać magazynami.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring