Czołowy japoński detalista internetowy kontynuuje zagraniczną ekspansję

Rakuten, japoński lider sprzedaży online, przejął całość udziałów w Rakuten Belanja Online (RBO). Kwota transakcji nie została oficjalnie ujawniona, ale analitycy rynku online twierdzą, że była zbliżona do 200 milionów dolarów

Rakuten odkupił 49-procentowy pakiet akcji RBO odswojego byłego partnera biznesowego, MNC Group. Pakiet ten stanowi uzupełnienie posiadanych już wcześniej 51% udziałów, czyniąc Rakuten jedynym właścicielem spółki RBO.

Prezes RBO Ryota Inaba wyjaśnił, że do transakcji doszło z powodu „różnic w filozofii e-commerce”, które dzieliły firmy. Zaznaczył przy tym, że nie wpłynie ona negatywnie na wyniki spółek, i że nadal zachowują one dobre relacje. „Teraz skupiamy się na powiększeniu zespołu, oraz na ekspansji na rynki poza Dżakartą” – dodał.

Ostatni zakup Rakuten to kolejny krok na drodze do międzynarodowej ekspansji, polegającej głównie na przejęciach i inwestycjach typu joint venture. Gwałtowny rozwój spółki na rynki poza Japonią rozpoczął się w roku 2008, kiedy zainwestowała w swój pierwszy sklep online na Taiwanie, wraz z firmą President Chain Store Corp. Była to pierwsza zamorska inwestycja Rakuten.

Na liście biznesów przejętych od tego czasu przez japoński koncern znajdują się m.in. amerykański Buy.com, francuski Priceminister, brazylijska Ikeda, niemiecka Tradoria, brytyjski Play.com, hiszpański Wuaki.tv czy kanadyjski Kobo Inc. Spółka zainwestowała też m.in. w Pinteres, Ozon.ru i AHA Life.

W 2012 roku Rokuten zainwestował w sprzedaż online na rynkach austriackim, kanadyjskim, hiszpańskim, tajwańskim i tajlandzkim, a także w internetowy rynek turystyczny we Francji, Chinach, Hong-Kongu, Korei i Taiwanie. Firma operuje obecnie na 13 rynkach świata.

W maju 2013 roku koincern wykupił pakiet większościowy w Daily Grommet, a w czerwcu ogłosił zakup Webgistix, amerykańskiej spółki logistyczno-usługowej specjalizującej się w dostarczaniu technologii detalistom online.

Hiroshi Mikitani, założyciel i obecny prezes Rakuten Inc., wyjaśnia: „obecnie jesteśmy skupieni na przyspieszeniu ekspansji na rynki obydwu ameryk, a także europejski i azjatycki. W pierwszym kolejności chcemy rozwijać się w sektorze e-commerce, ebooków i turystyki.” Mikitani twierdzi, że połączenie unikalnej filozofii biznesowej polegającej na dostarczaniu klientom nowych możliwości poprzez usługi internetowe firmy pomoże spółce w zbudowaniu sieci Rakuten o zasięgu globalnym.

Rakuten Inc. to japoński koncern internetowy z siedzibą w Tokio. Sklep online Rakuten Ichiba jest największy na japońskim rynku i jednym z największych na świecie. Spółka zatrudnia ponad 10 tys. ludzi na całym świecie, a rok 2012 zamknęła z dochodem w wysokości 4.7 miliarda dolarów, oraz dochodem netto w wysokości 208 milionów dolarów.

 

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring