Nowojorska prokuratura na wojnie z fałszywymi recenzjami konsumenckimi

Nowojorska prokuratura ukarała 19 lokalnych firm za umieszczanie nieprawdziwych komentarzy na witrynach z ocenami konsumenckimi. Łącznie, grzywny nałożone za stosowanie nieuczciwych praktyk sięgnęły prawie 350 tys. dolarów.

Miejscowa prokuratura zawarła z przedsiębiorcami porozumienie, na mocy którego zobowiązują się oni do zaprzestania nieuczciwej działalności oraz zapłatę grzywien, które wahają się od 2,5 tys. do prawie 100 tys. dolarów. Porozumienie zakończyło tajną operację „czysta murawa”, prowadzone w celu wyeliminowania zjawiska „astroturfingu” Polega ono na oferowaniu poprawy wizerunku marki poprzez umieszczanie pisanych na zamówienie komentarzy dotyczących jej produktów.” Samo określenie pochodzi od słowa „astro turf” – nazwy substancji, której używa się do produkcji sztucznej murawy na boiskach, co stanowi analogię do „przykrywania” niekorzystnych opinii komentarzami zachwalającymi dany produkt lub usługę.

W toku śledztwa odkryto, że firmy dosłownie zalały Internet fałszywymi opiniami, umieszczanymi na portalach konsumenckich Yelp, Google Local i CitySearch. Śledczy stwierdzili, że do pisania komentarzy zatrudniano osoby z tak odległych on Nowego Jorku miejsc jak Bangladesz, Filipiny czy Europa Wschodnia. Za pojedynczy komentarz firmy płaciły od jednego do 10 dolarów. Takie postępowanie stanowi naruszenie miejscowych przepisów dotyczących nieuczciwej konkurencji oraz jest uznawane za nieuczciwą praktykę biznesową.

Aby dotrzeć do sedna sprawy, prokuratorzy dzwonili do firm oferujących usługi pozycjonowania witryn w wyszukiwarkach, przedstawiając się jako właściciele brooklyńskiego sklepu z jogurtem i prosząc o pomoc w zwalczaniu negatywnych opinii na temat swoich produktów w sieci. W większości z tych firm prokuratorom pod przykryciem zaproponowano promowanie marki przez umieszczanie fałszywych komentarzy produktów. Okazało się, że z takich usług korzystał m. in. salon dentystyczny, producent peruk, firma przewozowa i klub nocny.

Liczne badania potwierdzają, że opinia w Internecie to „być albo nie być” dla firmy prowadzącej biznes. Aż 90% klientów zwraca uwagę na opinie innych konsumentów przy wyborze produktu. Badania Harvard Business School z 2011 roku dowodzą, że polepszenie oceny o jedną gwiazdkę na portalu Yelp oznacza dla restauracji wzrost zysków od 5 do 9%.

Reklama

SCF 2017 Spring