Boston Consulting Group: sieci spożywcze powinny wykorzystywać jeden kanał dostaw

sprzedaż online produktów spożywczych

Wbrew wymówkom, które często można usłyszeć od broniących się jeszcze przed sprzedażą online sieci spożywczych, wczesne i pewne wejście na rynek internetowy może tylko pomóc im wzmocnić pozycje – tak wynika z opublikowanego właśnie raportu Boston Consulting Group. BCG ocenia, że do 2018 roku światowy e-rynek spożywczy będzie wart 100 mld dolarów.

Firmy z sektora spożywczego, które jeszcze nie mają sklepów online nie powinny czekać na nasycenie i dojrzałość rynku internetowego, tylko jak najwcześniej pojawiać się w sieci. Takie podejście daje największe szanse na trwałe zdobycie największego udziału w rynku i bazy klientów – podają analitycy. Bez względu na kraj, wczesne pojawienie się w internecie ma zagwarantować im też najlepszy zwrot inwestycji, najwyższe zarobki oraz przewagę konkurencyjną.

Według BCG najlepszym do startu w sieci modelem jest sklep z możliwością odbioru zakupów w wybranym punkcie, który najbardziej optymalnie wykorzystuje istniejące zasoby firmy w czasie rozruchu działalności w sieci. Ten sposób rozpoczęcia działalności online jest też najlepszym rozwiązaniem dla rynków, na których usługi dostaw do domu są jeszcze nie dość rozwinięte.

Aby uniknąć fragmentacji sprzedaży pomiędzy e-zakupami z dostawą do domu i odbiorem w sklepie oraz szybko zarabiać, świeżo upieczeni e-retailerzy powinni wybrać jeden kanał. Analitycy radzą im też inwestować w narzędzia podnoszące zadowolenie klientów, dbać o ich utrzymanie i jednocześnie uważnie kontrolować koszty operacyjne.

Według badania internaucie korzystają z zakupów spożywczych z dostawą do domu, bądź odbiorem w sklepie średnio 13 razy w roku. Dla mieszkańców Chin i Brazylii ta średnia jest nawet wyższa tam zakupy w sieci robi się prawie dwa razy częściej. Zaskakująco zgodna okazała się ilość czasu, jaką klienci są w stanie poświęcić na dojazd do punktu odbioru zakupów, jeśli wybiorą taką opcję – na wszystkich badanych rynkach było to średnio 13 minut.

We Francji i Wielkiej Brytanii e-konsumenci wymagają od sieci spożywczych spełnienia czterech podstawowych warunków: dostarczenia odpowiedniej jakości i rodzaju produktów, punktualnych dostaw w wygodnych godzinach, prostego systemu robienia zakupów oraz dostaw jak najbardziej zgodnych ze złożonym zamówieniem.

Przed wejściem w świat e-commerce handlowców najczęściej powstrzymują obawy o koszty związane z infrastrukturą, dostawami i centrami dystrybucyjnymi, przy jednoczesnych wysokich oczekiwaniach klientów, co do jakości usług. Analitycy zwracają jednak uwagę, że detaliści często mylnie niedoceniają potencjału jaki handel w sieci niesie dla pozostałych kanałów sprzedaży.

 

Boston Consulting Group sprzedaż internetowa

Boston Consulting Group

Reklama

SCF 2017 Spring