E-socjologia: różnica płci a zakupy online

Już nie diamenty są najlepszymi przyjaciółmi dziewczyny. Ostatnie badania pokazują, że ich miejsce zajęły smartfony. Dziś aż 87% kobiet nie może sobie wyobrazić bez nich życia – piszą eksperci Time Inc. i Nuance Digital Marketing w raporcie “Women + Mobile: The Unbreakable Bond”.

Przeprowadzający badanie analitycy chcieli dowiedzieć się jak ważne dla mężczyzn i kobiet są w ich życiu urządzenia mobilne oraz jak ten stosunek przekłada się na możliwości dla reklamodawców. Okazuje się, że podczas, gdy 60% pań przyznaje, że smartfon jest dla nich numerem jeden, na takie deklaracje zdobywa się zaledwie 43% panów.

Co ciekawe, smartfon to często pierwsza rzecz, po którą kobiety sięgają tuż po przebudzeniu (78%) i ostatnia, którą sprawdzają zanim pójdą spać (73%). Niemal wszystkie panie deklarują, że telefon zabierają ze sobą wszędzie (98%).

Jeśli chodzi o zakupy, panowie najczęściej używają swoich telefonów, aby znaleźć sklep tradycyjny (50%), a dopiero w drugiej kolejności do kupowania (41%). Okazuje się też, że są bardziej skłonni do korzystania z kodów QR (50%) niż panie (38%). Kobiety natomiast w większym stopniu korzystają ze swoich smartfonów do inteligentnych zakupów.

W fazie wyszukiwania produktów, panie częściej robią i zapisują na swoich smartfonach listy życzeń  (32% pań vs. 26% panów). Później, na etapie planowania kobiety częściej zbierają kupony zniżkowe (23% pań vs. 14% panów), i chętniej niż panowie robią listy zakupów (46% pań vs. 38% panów). Analitycy zauważyli też, że aby otrzymać zniżki panie chętniej meldują się w aplikacjach, takich jak Foursquare (17% kobiet vs. 14% mężczyzn). Już po zakupie kobiety częściej też dzielą się w sieci zdjęciami swoich zdobyczy (52% kobiet vs. 35% mężczyzn).

O tym, że kobiety na zakupach, nawet mobilnych, zachowują się inaczej, powinni pamiętać też reklamodawcy – czytamy w raporcie.  Mimo, że większość pań twierdzi, że reklamy mobilne potrzebnych im produktów są dla nich interesujące,  aż 91% ankietowanych we wszystkich grupach wiekowych negatywnie ocenia zbyt inwazyjnych reklamodawców.

Według analityków, tego złego wrażenia da się uniknąć przez podjęcie konkretnych kroków:

–       Zapytaj o zgodę: 41% kobiet twierdzi, że ma dużo lepszy stosunek do reklam, nad którymi ma kontrolę

–       Podzielaj zainteresowania: 52% kobiet jest bardziej podatna na reklamy, które są zgodne z ich zainteresowaniami

–       Wpadaj w oko: 52% zwraca uwagę na reklamy, które są jasne i kolorowe

–       Porozmawiaj: 41% kobiet chciałoby, aby reklamy były kierowane do nich w oparciu o ich lokalizację

”Wiedzieliśmy, że kobiety lepiej wykorzystują możliwości smartfonów w życiu codziennym, ale zaskoczyło nas to, jak pozytywnie panie są nastawione do reklam w tym kanale. Wyniki badań pomogą nam jeszcze lepiej zrozumieć kobiety korzystające z platform handlowych” – uważa Jackie Stasi, założycielka Nuance Digital Marketing.

e-commerce gender studies

Reklama

SCF 2017 Spring