Volusion: jak skutecznie przeprowadzić świąteczną kampanię mailingową

Volusion email campaigns

Matt Winn, menadżer ds. komunikacji marketingowej w Volusion

Im bliżej Świąt, tym bardziej internetowi sprzedawcy nasilają swoje kampanie mailingowe. Matt Winn*, ekspert w zakresie marketingu mailowego dzieli się z Evigo.pl swoimi poradami o tym, jak maksymalnie wykorzystać siłę mailingu, jednocześnie nie zasypując klientów lawiną ofert, które zniechęciłyby ich do marki.

Święta to okres, w którym wszystkie chwyty w kampaniach mailowych będą dozwolone – od zniżek cenowych po zapowiedzi obniżek. A wszystko wskazuje na to, że sezon już na dobre się zaczął. Według raportu Responsys “Retail Email Guide to the Holiday Season”, w 2011 roku sprzedawcy internetowi rozpoczynali swoje kampanie mailowe w połowie października, czyli ok. 70 dni przed Gwiazdką.

Od tego momentu wysyłka maili będzie sięgać zenitu aż do końca grudnia. Responsys podaje, że w 2010 roku 89% spośród największych e-sprzedawców zwiększyło liczbę wysłanych w listopadzie i grudniu maili z ofertami promocyjnymi o niemal 50% w porównaniu z okresem styczeń-październik.

A to oznacza naprawdę dużo maili do wysłania. Teraz pewnie zadajecie sobie pytania: Czy mam zwiększyć częstotliwość wysyłki maili przed Świętami?; Jak walczyć z wypisywaniem się z list mailowych?; Jak dużo maili to za dużo maili? Wszystko to słuszne wątpliwości, spróbujmy więc na nie odpowiedzieć.

1.    Tak, powinieneś zwiększyć częstotliwość wysyłanych maili

Sprawa jest prosta: jeśli chcesz pozostać konkurencyjny w najbardziej gorącym okresie roku, będziesz musiał wytoczyć najcięższe działa, łącznie z mailami. Naturalnie, jeśli twój biznes nie jest uzależniony od świątecznego szaleństwa – nie masz się czym przejmować. Jeśli jednak jest – pora zacząć wysyłać maile częściej.

W 2010 roku najwięksi sprzedawcy wysłali 17,3 mln maili w okresie październik-listopad. Według Bronto, łączna liczba wysłanych w listopadzie i grudniu 2011 maili była o 6-8% wyższa niż w październiku. Spójrz na wyniki raportu 2011 Holiday Wrap-Up:

Volusion email campaigns

Upraszczając – Twoi konkurenci zwiększają częstotliwość wysyłki maili, więc jeśli chcesz brać udział w tych zawodach, zacznij robić to samo.

 2.  Zabezpiecz się przed odpływem subskrybentóww  

Myślisz teraz pewnie “Ale zaraz. Czy klienci nie zareagują rezygnacją z maili, jeśli ich intensywność wzrośnie?”

To jak najbardziej słuszne obawy. Wszystko jednak zależy od właściwego przygotowania. Kluczem jest tu zachowanie spokoju. Nie rób żadnych drastycznych zmian w częstotliwości wysyłanych do tej pory maili. Innymi słowy, jeśli Twój klient przyzwyczaił się do jednego maila miesięcznie, zwiększenie wysyłki do 25 będzie przesadą. Oto kilka rad jak najlepiej uniknąć odpływu subskrybentów.

  • Przyjrzyj się swojej obecnej częstotliwości wysyłek

Zacznij od przeanalizowania dotychczasowej częstotliwości wysyłek maili. Jak często wysyłałeś maile w okresie od stycznia do października? Raz w tygodniu, czy raz w miesiącu? Potem przyjrzyj się treści tych maili – jak wiele z nich miało charakter promocyjny (kupony zniżkowe, oferty promocyjne), a ile informacyjny (zapowiedzi, dzielenie się treściami)?

  • Dziel, Dziel, Dziel

Następnie wykorzystaj istniejące narzędzia do pomiaru kampanii mailowej do podzielenia klientów na grupy w zależności od tego, jak reagują na maile, które wysyłasz. Następnie dostosuj częstotliwość wysyłanych maili oddzielnie dla każdej z grup. Dla przykładu, jedną grupą mogą być aktywni klienci, albo tacy, którzy stale otwierają maile, klikają w linki w nich zawarte, oraz dzielą się nimi. Oni na pewno ucieszą się z częstszych wiadomości. Tak samo częsta wysyłka do dużo mniej zaangażowanych w korespondencję klientów byłaby tu ryzykowna.

  • Kontroluj narzędzia do pomiaru kampanii mailowej

Trzymaj rękę na pulsie, gdy zaczynasz częściej rozsyłać maile. Cały czas kontroluj takie wartości, jak procent otwieranych maili, CTR oraz procent rezygnujących subskrybentów. Jeśli zauważysz, że procent otwieranych maili w jakiejś grupie spada, dostosuj częstotliwość wysyłki, zmniejszając liczbę maili. Analogicznie postępuj, gdy zauważysz, że rośnie liczba klientów wypisujących się z Twojej listy mailingowej.

  • Daj adresatom wybór

Spróbuj utrzymać przy sobie subskrybentów dając im możliwość określenia preferencji co do maili, które otrzymują. Zapytaj ich na przykład na stronie do wpisywania i wypisywania się z subskrypcji o częstotliwość maili, która najbardziej by im odpowiadała (codzienna, tygodniowa, miesięczna), albo rodzaj promocji, którymi są zainteresowani (promocje, newslettery, itp.). Pozostawienie klientom wyboru nie tylko spersonalizuje treści maili, które otrzymują, ale sprawi też, że będą je chętniej otwierać, a w efekcie  – zapomną o wypisaniu się z listy korespondencyjnej.

3. Skup się na kluczowych świętach i godzinach poza szczytem

Jeśli nie wiesz które dni będą najlepsze do wysyłki maili, spróbuj ułożyć kalendarz wysyłek w okresie najważniejszych świąt, włączając w to dzień przed i dzień po danym święcie.

  • Kluczowe święta

Wysyłka w duży dzień zakupowy jest absolutną koniecznością. Kuj żelazo póki gorące, a Twoi klienci w nastroju do kupowania. Oprócz tradycyjnych dni handlowych, jak amerykański Czarny Piątek, czy Cyfrowy Poniedziałek, warto pamiętać o innych popularnych okazjach do zakupów. W czasie największych świąt handlu (poniżej tabela z raportu Responsys) rośnie też konkurencja, nie zapominaj więc o dbałości o jakość designu maili, o odpowiednich tytułach, czy przekonującej treści.

Volusion email campaign

  • Dzień przed i dzień po kluczowych świętach

Dzięki rosnącej penetracji urządzeń mobilnych, coraz częściej sprawdzamy pocztę w biegu. To rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza, kiedy mamy mało czasu, czyli właśnie przed lub po dużych świętach, kiedy jesteśmy w świetnym nastroju i leniwej formie. Dlatego warto rozważyć wysłanie uderzeniowej fali maili w czasie tych wolniejszych dni, poza szczytem zakupowym, np. z informacją „ Spójrz na zapowiedź ofert, które już na Ciebie czekają”, albo „Nie przestawaj oszczędzać dzięki tym zniżkom”.

4. Niech wiadomości, które wysyłasz dyktują częstotliwość ich wysyłki

Najlepszą odpowiedzią na pytanie „Jak dużo to za dużo?” są Twoje własne maile. Przypadkowe maile, których treść nie interesuje klientów odstraszy ich i uderzy w powodzenie całej kampanii mailowej. Dokładnie zaplanuj kalendarz wysyłek informacji o kluczowych zniżkach, promocjach i zapowiedziach. Pamiętaj, że w sezonie przedświątecznym skrzynki Twoich klientów są zalewane przez maile, dlatego trafność jest tak ważna.        

Wszystko wskazuje na to, że nadchodzące Święta przyniosą sprzedawcom wyniki lepsze niż w ubiegłym roku. Marketing mailowy może Ci pomóc najpełniej wykorzystać te sprzyjające warunki, a przez metodyczne, świadome zwiększanie częstotliwości wysyłki, zarówno do konkretnych grup, jak i w kluczowych okresach, w krótkim czasie zobaczysz wyniki swoich wysiłków.

Artykuł Matta został oryginalnie opublikowany na stronie Volusion.

*Matt Winn jest menadżerem ds. komunikacji marketingowej w Volusion, gdzie zajmuje się brandingiem i komunikacją. Matt jest autorem wielu artykułów branżowych, prowadzi również szkolenia z zakresu e-commerce, obejmujące całe spektrum zagadnień – od webdesignu po doświadczenia konsumenckie.

Volusion to platforma oferująca firmom e-commerce rozwiązania optymalizujące ich działalność. Spółka obecnie obsługuje ponad 40 tys. firm, w tym takich klientów jak Intel, 3M, Disney, Toni & Guy i National Geographic.

Reklama

SCF 2017 Spring