UOKiK: nowe prawa dla e-klientów Leroy Merlin

leroy-merlin (1)UOKiK wydał decyzję w sprawie działania sklepu internetowego firmy Leroy Merlin. Firma zamieściła w regulaminie sklepu internetowego bezprawną regulację stanowiącą, iż klient może zwracać sprzedawcy tylko produkty kompletne, nieuszkodzone i nieużywane – informuje UOKiK.

Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany tego zapisu, dlatego uniknął kary finansowej. Leroy Merlin Polska w regulaminie sklepu internetowego zastrzegał, że klient traci prawo odstąpienia od umowy, gdy produkt będzie przez niego używany. Zdaniem UOKiK kupując przez internet, konsument nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu, dlatego ma prawo to zrobić po odebraniu przedmiotu, korzystając z możliwości tzw. zwykłego zarządu. Można otworzyć opakowanie, podłączyć sprzęt do prądu, uruchomić go, zamontować. Czyniąc to wszystko klient nie traci prawa do odstąpienia od umowy.

Firma Leroy Merlin Polska zobowiązała się do zmiany kwestionowanych postanowień. Musi to zrobić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji. Regulamin e-sklepu znajduje się tutaj.

Sprawa Leroy Merlin jest efektem kontroli, które UOKiK przeprowadza wśród polskich sprzedawców internetowych. „W związku z tym, że w ostatnim czasie konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy w sieci, UOKiK postanowił przyjrzeć się regulaminom stosowanym przez sklepy internetowe. Rezultatem takich działań jest wydana decyzja w stosunku do spółki Leroy Merlin. Spółka ta w swoim regulaminie zakupów w sklepie internetowym stosowała dwa postanowienia, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd, co do przysługujących im uprawnień. W pierwszym z tych postanowień spółka zastrzegła, że można zwracać produkty, które nie były wcześniej używane. Tymczasem takie obostrzenie z obowiązujących przepisów prawa nie wynika. To, że konsument po odebraniu zakupionego produktu przez internet może z niego korzystać zgodnie z przeznaczeniem w ramach zwykłego zarządu, nie wyłącza jego prawa do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Drugi punkt regulaminu, który wzbudził wątpliwości UOKiK stanowi, że do przesyłki ze zwracanym towarem  należy dołączyć pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Konsument może to rozumieć w ten sposób, że wraz ze złożeniem oświadczenia o odstąpieniu od umowy musi jednocześnie zwrócić towar. Tymczasem są to dwa odrębne zobowiązania, które muszą być wykonane w różnych terminach. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, natomiast powinien towar zwrócić w terminie 14 dni od dnia odstąpienia od umowy. Spółka Leroy Merlin zobowiązała się do zmiany postanowień regulaminu sklepu internetowego” – mówi Dorota Karczewska, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

W Polsce firma Leroy Merlin rozpoczęła działalność w 1994 roku, a w 1996 otworzyła pierwszy market w Piasecznie pod Warszawą. W 2012 r. Leroy Merlin w Polsce to 43 sklepy w dużych i średnich miastach, o powierzchni handlowej od 6 do 18 tysięcy mkw. Za rozwój e-commerce w Polsce odpowiada Beniamin Schon, Multichannel Marketing Director Leroy Merlin.

Firma Leroy Merlin rozpoczęła działalność w roku 1923 we Francji. W 2006 r. z firm branży budowlanej, które należały do AFM, utworzono Groupe Adeo. Obecnie jest to drugi w Europie i czwarty na świecie dystrybutor w tej branży. W skład Groupe Adeo wchodzą duże sklepy budowlano-dekoracyjne – Leroy Merlin, małej i średniej wielkości sklepy (AKI, Bricocenter, Weldom), sklepy-składy (Bricoman, Bricomart) i inne (DomPro, Zodio Kbane).

Reklama

SCF 2017 Spring