Libra Project: e-handel kluczowy dla rozwoju branży elektroniki

grzegorz-pekalski-prezes-libra-project

Grzegorz Pękalski, prezes Libra Project

Zdaniem Grzegorza Pękalskiego, prezesa firmy Libra Project rozwój rynku e-commerce, niektórym branżom takim jak elektronika, książki, czy muzyka, łatwiej jest przenosić sprzedaż do internetu. Polski rynek odzieżowy nie jest jeszcze gotów, aby redukować sprzedaż stacjonarną na rzecz online.

Rozkład sił w sprzedaży wielokanałowej zależna jest od rodzaju działalności. Widać to po tym, jak e-commerce wpływa na zmiany na rynku centrów handlowych. Zdaniem Grzegorza Pękalskiego nieliczni najemcy posiadający sklepy online zdecydowali się na zmniejszanie powierzchni salonów stacjonarnych. Powierzchnię redukują najemcy specjalizujący się w mediach i elektronice.

„Kiedyś sieć Empik wynajmowała 500 mkw., teraz sieć wynajmuje lokale mierzące 350 mkw, czy nawet stworzyła specjalny koncept mierzący 150 mkw, bo prowadzi sprzedaż online. Celem operatorów, którzy zaczęli zmniejszać powierzchnie salonów, jest nie tylko rozwój e-commerce, ale także strategia polegająca na otwieraniu dużej liczby sklepów w mniejszych miejscowościach.” – mówi Grzegorz Pękalski.

„Z kolei główni gracze na rynku elektroniki, testują obecnie takie sklepy, w których można zamawiać  produkty przez internet. Gdy sklep zamiast 1000 czy 2000 mkw. ma 100-200 mkw., asortyment w nich jest bardzo ograniczony, ale za to można zamawiać niedostępne produkty przez internet. Więc jedyna bardzo widoczna zmiana w centrach handlowych z powodu rozwoju e-commerce, to zmniejszanie się powierzchni sklepów z elektroniką.” – mówi Grzegorz Pękalski.

Zdaniem Grzegorza Pękalskiego klienci firm odzieżowych wciąż znacznie chętniej kupują w sklepach stacjonarnych. Zależy im bowiem na tym, by móc swobodnie przymierzyć odzież i sprawdzić z jakich materiałów jest wykonana. Za to do sprzedaży w sieci przekonały się sieci spożywcze.

„Sprzedaż produktów spożywczych dość łatwo przeniosła się do internetu. Właściwie każdy z operatorów spożywczych ma już sklep internetowy. Jedne sklepy dowożą artykuły do klienta, inne ponadto umożliwiają odbiór zakupów w sklepie. Sprzedaż produktów spożywczych obecnie najbardziej rozwija się w internecie” – twierdzi Grzegorz Pękalski.

„Jeśli chodzi o sklepy odzieżowe online, to trudno nie dostrzec faktu, że powstają zaawansowane programy umożliwiające sprawdzenie w internecie jak nasza sylwetka będzie wyglądała w wybranym przez nas ubraniu, ale wciąż większość klientów woli osobiście przymierzyć ubranie w sklepie” – mówi prezes Libra Project.

Reklama

SCF 2017 Spring