UPC: 94% polskich internautów kupuje online

poland

Dwie na trzy osoby dorosłe w Polsce korzystają z internetu. Najbardziej popularne aktywności związane są z wyszukiwaniem informacji i zakupami, wynika z raportu  „Cyfrowa przyszłość Polski – fundamenty rozwoju innowacyjnej gospodarki w dobie globalizacji”, wykonanego przez nstytut Amarach Research oraz firma Deloitte na zlecenie UPC Polska i

Znacząca większość – 94% – polskich użytkowników internetu, dokonuje zakupów online. Wartość polskiego rynku e-handlu ma wzrosnąć w roku 2013 o ponad 20%. Wpłynie na to przede wszystkich wzrost sprzedaży w najpopularniejszych kategoriach produktów, takich jak książki, ubrania czy obuwie, choć lista kategorii dostępnych dla konsumentów za pośrednictwem sieci stale się wydłuża. Praktycznie każda kategoria handlu detalicznego odczuwa już, lub za chwilę zacznie odczuwać, wpływ technologii cyfrowych na zachowania konsumenckie i warunki prowadzenia biznesu, a trend ten będzie się pogłębiał – wynika z raportu.

Ok. 80% internautów korzysta z sieci do wyszukiwania produktów, choć potem kupuje je w sklepach lokalnych i tradycyjnych. Równocześnie zauważyć popularność zjawiska showroomingu: 70% polskich użytkowników internetu wyszukuje pożądane produkty w sklepach lokalnych i tradycyjnych, ale zakupu dokonuje już online.

Wyniki sondażu wykazują rosnące wykorzystanie internetu przez polskie firmy. Obecność online nie ogranicza się tylko do sprzedaży. Wykorzystywany jest także do zakupów online od dostawców, a także dostarczania usług klientom. W ankiecie z 201 firm zatrudniających dwóch lub więcej pracowników (czyli z wyłączeniem firm jednoosobowych), ponad 1/4 wykorzystuje Internet dla prowadzenia jakieś formy e-handlu (np. sprzedaż, zamawianie zaopatrzenia), a ponad 1/3 obsługuje za pośrednictwem internetu swoich klientów (informacje zwrotne od klientów, odpowiedzi na zapytania od klientów, etc.). Polscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważny jest Internet dla ich dalszego rozwoju – 74% polskich firm spodziewa się dodatkowego wzrostu przychodów dzięki ‘skutecznej’ strategii online.

Niestety, większość przedsiębiorców wciąż jednak nie wykorzystuje internetu do żadnego z tych działań. Jest to częściowo kwestią wciąż niedostatecznej edukacji polskich firm na temat korzyści płynących z cyfryzacji (oraz kosztach związanych z brakiem korzystania z Internetu). Zgodnie ze Światowym Indeksem Konkurencyjności, polskie firmy zajmują 114. miejsce na świecie pod względem absorpcji technologii.

„Jednym z priorytetów powinien być rozwój nowoczesnych infrastruktur cyfrowych. Pod względem zasięgu sieci nowej generacji ciągle jesteśmy daleko w tyle za czołówką krajów europejskich. Dlatego niezbędna jest polityka sprzyjająca konsolidacji rynku, pozwalająca osiągnąć skalę niezbędną dla dalszych inwestycji”. – komentuje mówi Simon Boyd, prezes UPC Polska

Na zlecenie UPC Polska instytut Amarach Research oraz firma Deloitte przeprowadziły dwie równoległe ankiety w sierpniu 2013r. Pierwszą ankietę przeprowadzono on-line na próbie 1000 osób w wieku od 16 lat i wyżej, reprezentatywną dla polskiej społeczności internetowej; drugą ankietę przeprowadzono telefonicznie i przez internet na próbie 201 osób decyzyjnych w kwestiach IT w średnich, małych oraz dużych firmach.

Reklama

SCF 2017 Spring